Artsen en verpleegkundigen gaan op scholen strijd aan met e-sigaret

Artsen en verpleegkundigen in actie tegen e-sigaret
V.l.n.r.: kinderarts Joost de Bie, longverpleegkundige Kübra Colak-Yucel en longarts Hans Hardeman.

Artsen en verpleegkundigen van het St. Antonius Ziekenhuis  sluiten zich aan bij de landelijke campagne tegen vapen, het roken van e-sigaretten onder jongeren. De komende weken staan zowel artsen als verpleegkundigen voor de klas om leerlingen bewust te maken van de risico’s van vapen. Longarts Hans Hardeman stond vorige week voor groep 8 van een basisschool in Maarssen.

Vapes zijn elektronische sigaretten die vloeistoffen verdampen en vervolgens ingeademd worden. De vloeistoffen zijn te koop in allerlei smaakjes zoals mango en watermeloen en bevatten nicotine. De e-sigaretten zijn slecht voor de gezondheid en bovendien vaak een opstap naar de tabakssigaret, zo blijkt uit onderzoek van het Trimbos Instituut. 69% van de kinderen die maandelijks vapet, rookt ook sigaretten.

Ellende

Longarts Hans Hardeman is al langer het gezicht van de campagne tegen het roken en voorvechter van het rookvrije ziekenhuis. Samen met (onder andere) kinderartsen Walter Balemans en Joost de Bie van het St. Antonius trekt hij nu ook ten strijde tegen de vapes. Zelf stond Hardeman voor de klas in basisschool Het Kompas in Maarssen om leerlingen bewust te maken van de risico’s van de vapes zoals hartkloppingen, longontsteking en hersenschade.

Hardeman: "Als longarts zie ik elke dag de ellende die voortkomt uit roken. Het gemene is: de tabaksindustrie verhult iets heel schadelijks met allerlei smaakjes als aardbei of mango alsof het iets prettigs zou zijn. Daarnaast vind ik  het schokkend hoeveel kinderen de overstap maken van vapen naar tabak.”

Hardeman voor de klas
Longarts Hans Hardeman geeft les over de e-sigaret in groep 8 van basisschool Het Kompas in Maarssen.

Hardeman kan zich er over opwinden: "De hele vape-industrie richt zich via sociale media op 12- tot 14-jarigen. Het brein van kinderen in die leeftijd is nog niet klaar om afgewogen langetermijnkeuzes te maken. Als we echt willen dat deze generatie rookvrij wordt, moeten we ze ook beschermen tegen deze opstap naar roken.”

Passieve houding overheid

De longarts keurt de in zijn ogen passieve houding van de overheid af. Volgend jaar komen er regels voor de samenstelling van de vloeistoffen voor vapes. Dan worden alle smaakjes verboden. Inmiddels is wel een leeftijdsgrens van 18 jaar ingesteld, maar die wordt makkelijk omzeild. Het is bijvoorbeeld heel makkelijk om online deze vapes te bestellen in het buitenland. Zo kunnen kinderen probleemloos verslaafd worden, en ook nog voor een prijs die de helft lager ligt dan van sigaretten. "Op vapes wordt geen accijns geheven”, vertelt Hardeman. “Dat is toch bijzonder?”

De kinderen uit groep 8 van Het Kompas waren in elk geval geboeid door Hardemans verhaal. Ze stelden volop vragen. Of ze dat in de komende jaren weerhoudt van de e-sigaret blijft afwachten. "Al heb ik er maar één ervan weerhouden om te gaan roken, dan is dat al winst,” aldus de longarts.