Nieuwsoverzicht Radiologie

Nieuwe innovatieve CT-scan verbetert patiëntenzorg St. Antonius Ziekenhuis

PCCT

Een mooie innovatieve stap voor het St. Antonius Ziekenhuis; als eerste niet-academische ziekenhuis in Nederland beschikken we nu over photon-counting CT-scanner. Met de komst ervan gaan we werken met de nieuwste CT-technieken; de beelden laten details zien die eerder niet mogelijk waren en dat betekent nog betere diagnoses voor onze patiënten.

Op 29 april arriveerde het apparaat in het ziekenhuis in Nieuwegein. Aan de buitenkant ziet de photon-counting CT-scanner (PCCT) eruit als een gewone CT-scanner. Het grote verschil zit aan de binnenkant, in de techniek. Radioloog Wouter van Es: "In Nederland werken op dit moment vier academische ziekenhuizen met de PCCT. Het St. Antonius was het eerste niet-academische ziekenhuis in de wereld die de PCCT aanschafte en in Nederland zijn we nu het eerste niet-academische ziekenhuis dat ermee gaat werken."

Meerwaarde voor patiënten

De nieuwe techniek levert een grote meerwaarde voor onze patiënten. Wouter van Es: "De PCCT zet op een efficiëntere manier röntgenenergie om naar CT-beelden. Dit leidt tot een betere signaal- (en contrast-)ruisverhouding en de mogelijkheid om meerdere contrastmiddelen en/of weefselsoorten van elkaar te onderscheiden. Daarnaast maakt de scanner haarscherpe beelden. Hierdoor zal onder andere de diagnostiek van hart en vaten duidelijk verbeteren, waarbij er minder invasieve technieken nodig zullen zijn. Ook is voor het maken van een scan aanzienlijk minder röntgenstraling en contrastmiddel nodig."

De afdeling Radiologie van het St. Antonius Ziekenhuis heeft een breed onderzoeksaanbod. Onze radiologen hebben uitgebreide ervaring met en expertise op het gebied van verschillende diagnostische onderzoeksmethodes. Wij beschikken over geavanceerde beeldvormende technieken waardoor wij zowel hoogcomplexe als laagcomplexe zorg kunnen aanbieden.