Gevolgen invoering EPD

Telefonische bereikbaarheid poliklinieken en huisartsenlijnen

De telefonische bereikbaarheid van sommige poliklinieken en huisartsenlijnen is niet altijd goed. Onze medewerkers moeten wennen aan het nieuwe systeem. Afspraken inplannen duurt hierdoor langer met als gevolg dat telefoongesprekken langer duren en patiënten langer moeten wachten. Wij erkennen de problemen en vinden het oprecht heel vervelend. We willen dit zo snel mogelijk oplossen. We hebben daartoe onder andere extra ondersteuning op de poli’s ingezet. Het beantwoorden van de huisartsenlijnen houdt prioriteit. Weet dat de telefonische bereikbaarheid onze volle aandacht heeft en dat we gaan voor structurele verbeteringen.

 

Poliklinieken en SEH

We hebben het aantal patiëntcontacten op de polikliniek gereduceerd zodat specialisten en medewerkers de tijd hebben om gewend te raken met het nieuwe systeem. Toch merken we dat patiënten op sommige poli’s langer moeten wachten. Daarnaast zijn de toegangstijden door deze reductie langer dan normaal.

Op de Spoedeisende Hulp is de doorlooptijd langer dan normaal.

Ook hiervoor vragen wij om uw begrip.

 

Berichtgeving aan huisartsen

Niet alle edifactpostbussen zijn meteen goed overgekomen vanuit het oude in het nieuwe EPD. Dit heeft er toe geleid dat niet alle huisartsen de berichten (automatisch gegenereerde mutatieberichten) en brieven (waaronder specialistenbrieven en radiologieverslagen) via edifact hebben ontvangen. Afgelopen dagen zijn hierdoor brieven via de papieren post gestuurd waardoor vertraging is ontstaan.

Inmiddels staan alle huisartsen die een persoonlijke edifactpostbus hebben goed in het systeem. Vóór komende maandag wordt gerealiseerd dat huisartsen die geen persoonlijke postbus hebben met de praktijkpostbus in het systeem opgenomen worden.

Daarnaast zijn er door een technische storing ten onrechte meldingen uitgestuurd van klinisch ontslag terwijl er sprake was van vertrek van de poli. Het kan zijn dat dit ook bij een van uw patiënten gebeurd is.

Onze oprechte  excuses voor deze ongemakken!

 

Bloemetje voor patiënten

Patiënten die veel hinder hebben ervaren van de overgang naar het nieuwe EPD krijgen op verzoek van medewerkers van poli’s en verpleegafdelingen een bloemetje toegestuurd om excuses voor dit ongemak aan te bieden.

 

Meld uw klacht

Wanneer u tegen een probleem aanloopt met betrekking tot communicatie of werkwijzen vanwege ons nieuwe EPD, dan kunt u dit aangeven via huisarts@antoniusziekenhuis.nl. Het helpt ons om het probleem snel te signaleren en een oplossing te vinden. Bij voorbaat dank!