Informatie voor familie/naasten van palliatieve patiënten met corona

Palliatieve zorg is zorg voor mensen in de laatste fase van hun leven. Als een persoon lijdt aan een ernstige ongeneeslijke ziekte, dan komt er een tijd dat de behandeling en de zorg niet meer gericht kunnen zijn op genezing. Genezing is dan niet meer mogelijk, maar we kunnen veel doen om deze periode voor uw familielid of naaste zo goed mogelijk te laten verlopen.

De zorg richt zich in deze fase op het behouden en verbeteren van de kwaliteit van leven. Het doel is om lijden te verlichten en zo mogelijk te voorkomen. Hierbij kunt u denken aan het vroegtijdig signaleren van problemen en deze zorgvuldig behandelen. Het gaat niet alleen om lichamelijke klachten, maar ook om problemen van psychosociale of levensbeschouwelijke aard. Er is aandacht voor culturele verschillen, voor verdriet en rouw. De behoeften en wensen van u en uw naaste zijn het uitgangspunt.

Als medewerkers zorgen wij niet alleen voor uw familielid of naaste, maar zijn wij er ook voor u. Het is belangrijk dat u het ons laat weten als u iets niet begrijpt of als u vragen of twijfels heeft. Vraag de verpleegkundige gerust om uitleg.

Wij hopen dat u ondanks alles een waardevolle laatste periode kunt doorbrengen met uw dierbare en dat deze informatie duidelijkheid geeft over wat u van de afdeling kunt verwachten. Wij streven er samen met u naar dat u uiteindelijk met een goed gevoel kunt terugkijken op deze moeilijke periode.

Op deze pagina snel naar

Goede zorg voor patiënt en naasten

Uit liefde, betrokkenheid en/of trouw zorgt u voor uw zieke familielid of naaste. Onze zorgverleners willen u ook zo goed mogelijk ondersteunen. Vertel ons daarom uw ervaringen met het zorgen voor uw familielid of naaste. Vertel aan zorgverleners wat u nodig heeft of wat uw familielid of naaste nodig heeft. Zij kijken samen met u wat mogelijk is. Vertel ook wat al goed gaat en waar u blij mee bent. Dit helpt de zorgverlener bij het geven van de juiste zorg.

Het is fijn als u wilt meehelpen in de zorg voor uw familielid of naaste. Met de verpleegkundige kunt u overleggen wat u wel en niet mag en kunt doen. Voelt u zich niet verplicht om te helpen. Het is belangrijk ook uw grenzen aan te geven. Bespreek met de verpleegkundige als u bepaalde zorgtaken niet wilt of kunt doen. De verpleegkundige geeft uw familielid of naaste met alle liefde de zorg, ook als u even op adem moet komen. Het is daarnaast belangrijk dat u goed voor uzelf zorgt, zodat u zo gezond en uitgerust mogelijk blijft. Alleen dan kunt u een steun zijn voor uw dierbare.

Toon meer over zorg voor patiënt en naaste

Informatie over uw familielid/naaste

De medewerkers van het ziekenhuis zijn verplicht om de privacy van de patiënten te bewaken. Wij geven alleen aan de contactpersoon informatie over hoe het met uw familielid/naaste gaat. Aan anderen geven wij geen inlichtingen, ook al gaat het om een naast familielid. De contactpersoon mag altijd bellen naar de afdeling, dag en nacht.

Hygiëne

Omdat het heel belangrijk is de kans op besmetting met het coronavirus zo klein mogelijk te houden, gelden er ook in deze periode enkele beschermingsmaatregelen. We vragen u om de hygiënemaatregelen van het RIVM in acht te nemen.

  • Kom alleen op bezoek als u niet ziek bent. Dat houdt in dat u zonder paracetamol klachtenvrij bent.
  • U krijgt beschermende kleding aan bij het binnenkomen van de kamer.
  • Pas handhygiëne toe na contact met uw familielid/naaste en diens omgeving.
  • Vermijd kussen en omhelzen (virussen kunnen nog aanwezig zijn op het lichaam en de kleding).
Toon meer over de hygiëneadviezen voor familie/naaste

Met wie krijgt u te maken?

U krijgt op de afdeling o.a. te maken met arts(assistenten), verpleegkundigen, het Palliatief Adviesteam en de schoonmaakmedewerkers.

Behandelend team

De arts, verpleegkundige en het Palliatief Adviesteam bezoeken uw familielid/naaste dagelijks en beoordelen samen of uw familielid/naaste comfortabel is. Naast deze visites is het behandelend team vanzelfsprekend bereid u te woord te staan. Vanwege het coronavirus is dit alleen telefonisch mogelijk.

Psychosociale of geestelijke ondersteuning

Tijdens het verblijf kunnen veel dingen op u afkomen. We realiseren ons dat deze moeilijke periode grote impact heeft. Als u behoefte heeft om met iemand te praten, kunt u een beroep doen op een geestelijk verzorger of op het Psychosociale Team van het St. Antonius.

Bij de geestelijk verzorger kunt u ook terecht voor een gebed, zegen, doop, ziekenzegen of -zalving. Geestelijke verzorging is er voor iedereen, ongeacht levensbeschouwelijke achtergrond. Zo nodig, kunnen zij op zoek gaan naar een begeleider van uw eigen levensovertuiging. In dringende gevallen is ook buiten kantoortijd een beroep op hen mogelijk.

Contact

Als u behoefte heeft aan psychosociale en/of geestelijke ondersteuning, dan kunt u:

    Toon meer over met wie krijgt u te maken?

    Waken

    Als het sterven nabij is, kunt u afspreken over te gaan tot waken: op een rustige manier dag en nacht bij uw familielid/naaste aanwezig zijn. Om de beurt of samen. U kunt sfeer en rust creëren door bijvoorbeeld het neerzetten van afbeeldingen of een mooie bloem, het dempen van het licht, bidden, luisteren naar muziek of iets voorlezen. Het is ook mogelijk kaarsen te branden (op batterijen). Deze vindt u in de waakbox op de kamer. Waken kan een tijd zijn voor afscheidsrituelen, zoals de ziekenzalving of -zegen.

    Waken in shifts

    Het is mogelijk om met maximaal 2 personen tegelijkertijd te waken bij uw familielid/naaste in shifts van 4 tot 6 uur. 

    • Tijdens uw aanwezigheid is het noodzakelijk een mond-neusmasker te dragen i.v.m. het risico op overdracht van het coronavirus. Alleen op een afstand van 1,5 meter mag u voor eten en drinken even het mond-neusmasker afdoen.
    • Het mond-neusmasker geeft maximaal 4 uur bescherming. Na die 4 uur moet u van masker wisselen. De verpleegkundige legt u uit hoe dit moet.
    • We vragen u om buiten het ziekenhuis van bezoek te wisselen. 
    Toon meer over waken in shifts

    Vragen rond het levenseinde

    • Hoe weet ik dat het moment van overlijden dichterbij komt?
      Meer informatie hierover vindt u in de folder ‘De stervensfase’.
    • Wat moet en kan ik doen als het moment van overlijden dichterbij komt?
      Dit is heel persoonlijk. Alles wat u bedenkt is goed. Vaak is het prettig als u gewoon aanwezig bent. U kunt eventueel samen muziek luisteren, hardop spreken over gezamenlijke herinneringen of voorlezen.
    • Welke ondersteuning is er voor mij als mijn familielid of naaste overlijdt?
      Het ziekenhuis biedt u de mogelijkheid om met iemand te praten. Vraag ernaar bij de verpleegkundige.
    • Welke ondersteuning is er voor mijn (klein)kinderen?
      Het is belangrijk om met kinderen te praten over de huidige situatie. Hoe met kinderen te praten over ernstig ziek zijn en eventueel overlijden kunt u vinden op www.jongehelden.nl  
    • Welke ondersteuning is er voor mij, nadat mijn familielid of naaste is overleden?
      In de folder 'Een dierbare verliezen' vindt u informatie over mogelijkheden van afscheid nemen en wat het kan betekenen om een dierbare te verliezen.
    Toon meer

    Praktische informatie voor mensen die waken

    Het St. Antonius wil graag een gastvrij ziekenhuis zijn. Hieronder vindt u informatie over afspraken en de voorzieningen waarvan u gebruik kunt maken.

    Kamer

    Op de kamer van uw familielid/naaste bevindt zich een toilet en een douche inclusief handdoeken waar u gebruik van kunt maken. Ook heeft u de ruimte om bijvoorbeeld muziek mee te nemen of foto’s van thuis voor de herkenbaarheid. U kunt uw eigen kleding wassen zoals u gewoonlijk ook doet. Het wasgoed van uw familielid/naaste moet gewassen worden op 60 graden.

    Services

    Eten en drinken

    Tijdens uw verblijf zal de verpleegkundige u voorzien van koffie en thee. Verder wordt er standaard een ontbijt, lunch en warme maaltijd aangeboden voor maximaal 2 bezoekers.

    Internet/wifi

    In het hele ziekenhuis en ook op de kamer van uw familielid/naaste is gratis wifi beschikbaar. U kunt hier met uw eigen mobiele device (telefoon, tablet of laptop) gebruik van maken.

    Beeldbellen met iPad

    De afdeling heeft de beschikking over een iPad, deze kan gebruikt worden voor beeldbellen. Vraag het de verpleegkundige als u hier gebruik van wilt maken. De verpleegkundige zal uw familielid/naaste dan helpen met het tot stand brengen van beeldbellen.

    Televisie/radio

    Op de kamer is een tv en radio, waar u gratis gebruik van kunt maken.

    Winkeltjes

    Helaas zijn de meeste winkeltjes en het bezoekersrestaurant tot nader order gesloten.

    Brandveiligheid

    Natuurlijk doet het ziekenhuis er alles aan om brand te voorkomen. In het hele ziekenhuis hangen brandmelders. Als u brand ontdekt, blijf dan kalm, waarschuw de medewerkers en volg hun instructies op. De brandweer zal snel ter plaatse zijn.

    Als u niet tevreden bent

    Wanneer u niet tevreden bent over de gang van zaken of over uw behandeling, horen wij dat graag van u. Wij krijgen dan immers de kans onze zorg te verbeteren. Bespreek uw klacht eerst met de direct betrokkene. Wilt u dit niet of bent u niet tevreden over hoe het overleg verloopt? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris van het ziekenhuis. Hij/zij zal u helpen bij de afhandeling van uw klacht. De klachtenfunctionaris is bereikbaar via het algemene telefoonnummer van het ziekenhuis. Meer informatie is te vinden op onze website: www.antoniusziekenhuis.nl/heeft-u-klacht. Hier vindt u ook een folder met de klachtenregeling van ons ziekenhuis. Voor hulp bij het opstellen van een klacht kunt u ook terecht bij Zorgbelang Utrecht. Informatie vindt u op www.zorgbelangutrecht.nl.

    Toon meer over kamer, services, brandveiligheid en als u niet tevreden bent.

    Zorg buiten ons ziekenhuis

    Voor ondersteuning buiten het ziekenhuis kunt u contact opnemen met:

     

     

     

     

    Toon meer

    Huisregels & hygiënemaatregelen

    Wij vragen alle mensen in het ziekenhuis om zich te houden aan onze huisregels en hygiënemaatregelen.

    Onze huisregels:

    De hygiënemaatregelen die gelden tijdens de corona-epidemie:

     

    Hygiënemaatregelen
    Toon meer over huisregels en hygiënemaatregelen tijdens de corona-epidemie

    Gerelateerde informatie

    Code
    INT 92-AD