Behandeling borstkanker verbeterd dankzij jodiumbronnetjes

röntgenfoto van een geimplanteerd jodiumbronnetje

Een staafje van 5 millimeter met radioactief materiaal dat de exacte plaats van een tumor in de borst aangeeft. Deze behandeling ging begin dit jaar van start in het St. Antonius Ziekenhuis en is ondertussen al bij zo’n 150 vrouwen met borstkanker toegepast. Dankzij deze radioactieve ‘jodiumbronnetjes’ is de tumor beter vindbaar, waardoor het aantal heroperaties en borstverwijderingen daalt.

Jodiumbronnetjes werden voor het eerst gebruikt bij de behandeling van prostaatkanker. Het helpt artsen om de tumor in de prostaat te lokaliseren en zorgt er zo voor dat er minder gezond weefsel beschadigd wordt. Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven was de eerste die deze opsporingstechniek ook ging gebruiken bij de behandeling van borstkanker. Net als het St. Antonius Ziekenhuis maakt het Catharina onderdeel uit van samenwerkingsverband Santeon en het ziekenhuis deelde deze kennis met zijn partners.

Signaal

“We zijn begin dit jaar in ons ziekenhuis in Woerden gestart met het plaatsen van jodiumbronnetjes en passen de behandeling nu ook toe in Utrecht”, vertelt Ron Koelemij, oncologisch chirurg op het gebied van borstkanker. “De jodiumbronnetjes worden vooral geplaatst bij vrouwen waarbij de tumor niet voelbaar is. Dit gebeurt tijdens een punctie. De radioactieve straling helpt ons vervolgens om het kwaadaardige weefsel te vinden. Tijdens een operatie geeft het zaadje een signaal af en hoe dichter we in de buurt van de tumor komen, hoe hoger het signaal wordt”, legt de arts uit.

Mooier resultaat

Op deze manier weten de chirurgen precies waar ze moeten zijn en dat zorgt voor een veel grotere kans op een geslaagde operatie. Er kan preciezer geopereerd worden – en dus meer kwaadaardig weefsel worden weggehaald – en er treedt minder beschadiging op aan de borst. “Dankzij deze behandeling is het verwijderen van een borst bijna niet meer nodig en het geeft cosmetisch ook een veel mooier resultaat”, aldus Koelemij.

De eerste bevindingen van de nieuwe behandeling zijn dan ook positief. “De vrouwen waarbij we deze behandeling hebben toegepast, zijn uitermate tevreden. Het maakt hun leven een stuk makkelijker en fijner. En daar doe je het dan ook voor.”