Bij heupartrose naar de juiste behandelaar

Animatie over: sneller bij de juiste behandelaar bij heupartrose

Om patiënten de best passende zorg te kunnen bieden, maken de zeven Santeon ziekenhuizen gebruik van elkaars data en kennis om een zorgproces te verbeteren. Dit doen we via het Samen Beter Programma. De Santeon ziekenhuizen hebben de handen ook ineen geslagen voor de aandoening heupartose, waarbij een belangrijk verbeterpunt is dat de patiënt vooral bij de juiste behandelaar terecht moet komen; de huisarts, fysiotherapeut óf de orthopeed.

De gangbare gedachte is vaak dat een patiënt met heupartrose geopereerd moet worden door de orthopeed. Maar in veel gevallen kan zorg door de fysiotherapeut of huisarts al voldoende uitkomst bieden en krijgt de patiënt geen doorverwijzing. Omdat niet altijd duidelijk is wie welke zorg biedt bij heupartrose, levert het veel frustratie en onnodige kosten op, zowel bij de behandelaars als de patiënten. Hoog tijd dus om dat te veranderen!

Remmelt Veen, is orthopedisch chirurg in het St. Antonius Ziekenhuis: “Dankzij input van huisartsen, fysiotherapeuten en patiënten zijn we tot eenduidige behandeladviezen gekomen. Je moet klein beginnen en met huisartsen zorgen voor een juiste verwijzing van de patiënt.”

Benieuwd naar de resultaten van het verbetertraject heupartrose? Bekijk dan deze video.