Invloed van kwetsbaarheid op kwaliteit van leven na hartoperatie

infographic_staz_age_studie_landscape-v1.0

Mooi onderzoek binnen St. Antonius: wat is de invloed van kwetsbaarheid op kwaliteit van leven na een hartoperatie bij oudere patiënten?

Wat blijkt? Kwetsbare ouderen ervaren één jaar na een hartoperatie vaker een achteruitgang in kwaliteit van leven of beperking in het dagelijks functioneren, dan vitale patiënten. Wie weet wordt met dit onderzoek multidisciplinaire screening in de toekomst standaardzorg in Nederlandse ziekenhuizen. Bekijk hier de infographic over invloed van kwetsbaarheid.

Vandaag is over dit onderzoek ook een artikel gepubliceerd in het Britisch Journal of Anaesthesiology(externe link).

Bij dit onderzoek zijn binnen ons ziekenhuis betrokken: Lisa Verwijmeren (hoofdonderzoeker),  Edgar Daeter (cardiothoracaal chirurg), Eric van Dongen (anesthesioloog) en Peter Noordzij (anesthesioloog). En verder Linda Peelen en Wilton van Klei (UMC Utrecht).