Minder kans op doorliggen dankzij draaischijf

draaischijf

Decubitus is een veelvoorkomend probleem in zorginstellingen. In het St. Antonius Ziekenhuis voeren we een actief beleid om doorliggen zoveel mogelijk te voorkomen. Yvonne Elsinghorst, verpleegkundige in ons ziekenhuis, maakte hiervoor een zogenoemde draaischijf, die ondersteunt bij het geven van wisselligging.

Decubitus ontstaat door een continue druk en wrijving en komt vooral voor bij bedlegerige patiënten die lang in dezelfde houding liggen. Decubitus kan verstrekkende gevolgen hebben voor de patiënt. Het geeft niet alleen pijn en ongemak, maar leidt ook tot een langere verpleegduur en hogere zorgkosten. Ook na opname hebben patiënten vaak nog last van hun doorligwonden. En dat terwijl decubitus in liefst 90 procent van de gevallen te voorkomen is…

Platform decubitus

Om het aantal gevallen van decubitus in het St. Antonius Ziekenhuis terug te dringen, is in december 2013 het Decubitus platform opgericht. Een van de genomen maatregelen is de 'draaischijf wisselligging', in ons ziekenhuis geïntroduceerd door verpleegkundige Yvonne Elsinghorst.

“Elke drie uur moeten patiënten met een verhoogd risico op decubitus worden gedraaid. Dat tekenden we voorheen af op een aftekenlijst. Maar in de drukte van alledag ging dat soms mis”, legt Yvonne uit. In haar vorige baan bij een ander ziekenhuis had ze met een draaischijf gewerkt, die de verpleegkundigen ondersteunt bij het geven van wisselligging.

Samen met enkele collega’s maakte Yvonne zelf een draaischijf wisselligging voor haar afdeling. “De schijf heeft vier partjes. Tussen 12.00 en 15.00 uur ligt de patiënt op de rug, tussen 15.00 en 18.00 uur op de rechterzij, tussen 18.00 en 21.00 uur weer op de rug en tussen 21.00 en 00.00 uur op de linkerzij.” De schijf wordt bij het bed opgehangen en de verpleegkundige verzet de draaischijf wisselligging na het draaien van de patiënt.

Enthousiast

Op de afdeling van Yvonne is enthousiast gereageerd en ook vanuit andere verpleegafdelingen is vraag naar de draaischijf. Ook andere ziekenhuizen tonen belangstelling. “Het is leuk dat er zoveel enthousiaste reacties zijn, maar het is vooral mooi dat de schijf effectief is in het voorkomen van decubitus bij de patiënt. Daar doen we het immers voor.”