Minder sterfte bij operatie aan hartklep

afbeelding van een opening van het borstbeen bij een operatie

Mensen die een nieuwe hartklep nodig hebben, overleven steeds vaker de ingreep die daarvoor nodig is. Nieuwe technieken en materialen (zoals dunnere katheters) zorgden er in de afgelopen vier jaar voor dat de sterfte in deze patiëntengroep in Nederland daalde van 7,4 naar 3,7 procent. De Nederlandse Hart Registratie (NHR) maakte dit vorige week bekend. Ook het delen van kennis tussen ziekenhuizen was van invloed op het betere resultaat, zo gaven een aantal kranten de mening van hartchirurg Edgar Daeter van ons ziekenhuis weer. Daeter is een van de bestuursleden van de NHR.

Informatiebijeenkomst 29 november Nieuwegein

Toevallig organiseert het St. Antonius Ziekenhuis deze week een informatiebijeenkomst over de nieuwste technieken voor het vervangen van hartkleppen. De bijeenkomst vindt plaats op woensdag 29 november in zalencentrum NBC in Nieuwegein. Het programma begint om 19.30 uur. Er zijn nog plaatsen vrij. Belangstellenden kunnen zich aanmelden via de website van patiëntenorganisatie de Hart-&Vaatgroep.

Meer informatie vindt u hier.