St. Antonius en Ziekenhuis Rivierenland willen kwaliteit van zorg nieuwe impuls geven

De ziekenhuizen onderzoeken mogelijkheden om de zorg te verbeteren.

Het St. Antonius Ziekenhuis en het Ziekenhuis Rivierenland in Tiel onderzoeken mogelijkheden om de zorg in de regio zuid Utrecht en Betuwe te verbeteren. Daarmee willen de ziekenhuizen de continuïteit van kwalitatief hoogwaardige zorg waarborgen, zodat patiënten uit beide ziekenhuizen nu én in de toekomst kunnen blijven rekenen op de beste zorg.

De twee ziekenhuizen werken al ruim vijf jaar samen op het gebied van chirurgie, MDL, urologie, cardiologie, longgeneeskunde, dialyse en kinderdiabetes. Beide ziekenhuizen brengen hierbij hun eigenheid in: Ziekenhuis Rivierenland als sterk verankerd regionaal ziekenhuis met 24/7 toegang tot de zorg en het St. Antonius Ziekenhuis als expertcentrum, in het bijzonder op gebied van hart/vaat/longzorg en de oncologie. Die samenwerking willen de beide ziekenhuizen meer inhoud geven met als doel om tot kwaliteitsverbetering te komen. Daartoe ondertekenden beide besturen eerder dit jaar een intentieverklaring en werd een onderzoek gestart naar de mogelijkheden en haalbaarheid.

Inspelen op ontwikkelingen

Luc Demoulin, bestuurslid van het St. Antonius: “Als we gebruik maken van elkaars ruimte en expertise kunnen we wellicht beter inspelen op ontwikkelingen in de zorg, zoals de stijging van het aantal oudere patiënten en complexere zorgvragen, de toename van innovaties en kennis én het personeelsvraagstuk in de zorg.”

Paul Verploegen, bestuurder Ziekenhuis Rivierenland voegt daar aan toe: “Heel concreet onderzoeken we hoe we de beschikbare capaciteiten, zoals de OK, en expertise op gebied van oncologie in de beide ziekenhuizen het beste kunnen inzetten voor de beste zorg aan patiënten.”

Kleine stappen

Luc Demoulin: “Het onderzoek richt zich vooralsnog op bepaalde behandelingen van long-, borst- en dikke darmkanker, urologie, vaatchirurgie en revalidatiegeneeskunde. Als eind 2018 uit het onderzoek blijkt dat er concrete verbeterslagen te maken zijn op de genoemde behandelingen, gaan we daarmee voorzichtig aan de slag. We nemen kleine stapjes, zodat we continu kunnen reflecteren en bijsturen waar nodig. Hierdoor willen we zowel in het St. Antonius Ziekenhuis als in Ziekenhuis Rivierenland nu en in de toekomst de patiënt de beste zorg op de juiste plaats kunnen blijven bieden.”