Nieuws
10 augustus 2021

St. Antonius lanceert één systeem voor alle ondersteunende processen

rene lowik ERP

Het St. Antonius Ziekenhuis heeft onlangs een nieuw softwaresysteem in gebruik genomen van AFAS. Het systeem speelt een belangrijke rol bij allerlei ondersteunende processen in het ziekenhuis: van bestellen tot betalen en van boekhouden tot logistiek. “Dit betekent meer gemak en overzicht voor onze medewerkers. Dit draagt weer bij aan de continue verbetering van de zorg voor onze patiënten”, aldus Dirk de Kruif, als bestuurder betrokken bij de introductie.

Enterprise Resource Planning (ERP) heet het systeem voluit en het ondersteunt in de breedste zin de logistiek en bedrijfsvoering. Dankzij ERP zijn de taken die in het St. Antonius nodig zijn voor de dagelijkse bedrijfsvoering gemakkelijker en efficiënter uit te voeren. Daarmee draagt het optimaal bij aan de ondersteunende dienstverlening aan afdelingen in het ziekenhuis én daarmee uiteindelijk ook aan de zorg voor patiënten. Het gaat daarbij volgens de Kruif om zowel beschikbaarheid, kwaliteit en kosten. 

Beter inzicht

Met het nieuwe systeem heeft het St. Antonius beter inzicht in de voorraad medische artikelen en de houdbaarheid hiervan. Artikelen worden wanneer nodig automatisch bijbesteld.

“Doordat deze processen nu worden ondersteund met één systeem, hebben we niet alleen beter inzicht, maar kunnen we deze processen ook beter bijsturen”, aldus De Kruif. “De kans dat een medisch artikel op is en onze zorgverleners misgrijpen, is hiermee ook sterk afgenomen.”

“We hebben bovendien verschillende voorraden van vaak dure materialen en middelen, die zich op meerdere locaties bevinden. Deze kunnen we nu beter bijhouden en zo verspilling van beperkt houdbare artikelen voorkomen. Door vraag-gestuurd te werken zorgen we ervoor dat OK’s met relatief beperkte voorraden optimaal en op tijd zijn voorzien van de benodigde hulpmiddelen, instrumenten en materialen.”

EPD

Dit herkent ook René Lowik, assortimentbeheerder op de OK. “Een van de grote voordelen voor de OK is dat we de implantaten die we tijdens operaties gebruiken makkelijker kunnen registeren en bestellen.” Ook de koppeling met het EPD ziet hij als een groot pluspunt. “Met een simpele scan van een barcode registeren we een implantaat in het EPD en bestelt de nieuwe bestelfunctionaliteit automatisch een nieuwe. Daar waar er voorheen twee handelingen nodig waren,  is er nu maar één handeling nodig om een implantaat te registreren in het EPD en vervolgens in het ERP bij te bestellen. Dat scheelt ons werk.”

De invoering van ERP was een veelomvattend project, dat een jaar in beslag heeft genomen. In juli zijn alle functionaliteiten in één keer live gegaan. “Dankzij de inzet van circa 260 medewerkers is deze complexe introductie vlot verlopen, ondanks het moeilijke coronajaar. Ik ben daar heel trots op”, besluit De Kruif.