Teddy Bear Hospital ontfermt zich over zieke beren, konijnen en pikachu's

Initiatief maakt kleuters vertrouwd met gezondheidszorg

Vrouw met stethoscoop en kinderen met pluche dieren

Enkele tientallen kinderen van de Baarnse Gaspard de Colignyschool bezochten vanochtend met hun zieke knuffels het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. In het auditorium was het Teddy Bear Hospital(externe link) geopend. Het Teddy Bear Hospital in het St. Antonius is een initiatief van Lilian van Hogezand (arts-onderzoeker Heelkunde) in samenwerking met de afdeling Kindergeneeskunde en de IFMSA-Utrecht.

Het Teddy Bear Hospital is nog tot en met donderdag 19 mei te bezoeken door leerlingen van aangemelde basisscholen.

Verbandje

Medische studenten staan klaar om de zieke pluche beesten beter te maken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een ‘röntgen’-foto maken van de zere poot of hun knuffel een pilletje geven tegen de pijn, maar ook een verbandje aanleggen om de knuffel snel op te laten knappen. Op deze manier maken de kinderen spelenderwijs kennis met het ziekenhuis en dokters en raken ze een beetje vertrouwd met de gezondheidszorg.

Het Teddy Bear Hospital in het St. Antonius is een initiatief van Lilian van Hogezand (arts-onderzoeker Heelkunde) in samenwerking met afdeling de Kindergeneeskunde en de IFMSA-Utrecht. IFMSA-Utrecht is een stichting die onderdeel uitmaakt van een internationale organisatie waarbinnen medische studenten zich inzetten om de gezondheidszorg wereldwijd te verbeteren. Dit is de eerste editie van het Teddy Bear Hospital in het St. Antonius ziekenhuis.

Australië

Het Teddy Bear Hospital vindt zijn oorsprong in Melbourne, Australië, waar geneeskundestudenten, verpleegkundigen en vrijwilligers in 2009 met het idee startten. Doel was kinderen bekend en vertrouwd te maken met het ziekenhuis en de gezondheidszorg.

Inmiddels zijn de Teddy Bear Hospitals wereldwijd bekend. Nederland kent het fenomeen ook al enkele jaren, onder meer in ziekenhuizen in Amsterdam en Groningen Bij die reeks voegt zich nu dus ook het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein.