Utrechtse ziekenhuizen starten met vaccineren zorgpersoneel

logo-gevel-belettering-nieuwegein-parkeergarage_0

De Utrechtse ziekenhuizen, waaronder het St. Antonius Ziekenhuis, starten vanaf woensdag 6 januari met het vaccineren van zorgverleners die een essentiële bijdrage leveren aan Covid-zorg. Goed nieuws en een belangrijke stap om het maximale bedden voor COVID-patiënten te realiseren. De druk op alle zorgverleners is nog steeds hoog en daarom hopen we dat ook alle andere zorgverleners snel in aanmerking komen voor het vaccin.

De groep zorgverleners die deze week het vaccin krijgt, behoort tot het vaste team of worden langdurig ingezet in de directe patiëntenzorg aan Covid patiënten op de SEH, Intensive Care of elders in de COVID-zorg. Dit is geheel volgens de richtlijn van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ). Het betreft die zorgverleners bij wie uitval direct leidt tot vermindering van covidbedden- of ambulancecapaciteit. Vanuit het UMC Utrecht worden op woensdagmiddag de vaccins naar het Diakonessenhuis, St. Antonius Ziekenhuis en Meander Medisch Centrum gebracht. Alle ziekenhuizen vaccineren hun eigen medewerkers. Het UMC Utrecht vaccineert daarnaast ook de medewerkers van de RAVU (ambulancedienst).

De Utrechtse ziekenhuizen vinden het belangrijk om alle medewerkers een veilige werkplek en optimale bescherming te bieden. Daarbij horen de mogelijkheid tot het houden van voldoende afstand, persoonlijke beschermingsmiddelen, thuiswerkmiddelen en testen. Het totale pakket aan maatregelen, inclusief vaccinatie van uiteindelijk alle medewerkers, stelt ons in de gelegenheid continuïteit van zorg te bieden aan patiënten die dat nodig hebben. Het is nog niet bekend wanneer de overige zorgmedewerkers in het ziekenhuis in aanmerking komen voor een vaccinatie.