St. Antonius in de media

nporadio1 studiogesprek over thuismonitoring

Het St. Antonius Ziekenhuis was de afgelopen tijd veel in de media. We vinden het belangrijk om te laten zien hoe het er in het ziekenhuis aan toe gaat en zo duidelijk te maken dat de druk op de zorg nog altijd erg groot is.

RTL Nieuws

RTL Nieuws liep een aantal dagen met ons mee en maakte een vierdelige serie vanuit ons ziekenhuis. In deel 1(externe link) nam verslaggeefster Lisanne van Sadelhoff een kijkje op de Spoedeisende Hulp (SEH). Op dag twee(externe link) bezocht Lisanne het Covid-gedeelte van de SEH en sprak ze met verpleegkundige Danny, die al heel wat Covid-patiënten heeft zien binnenkomen.

Ze was ook aanwezig bij het zogeheten FIC-overleg(externe link). Een groot overleg vol artsen, afdelingshoofden en managers over maar één vraag: hoe houden we in het ziekenhuis het hoofd boven water? Tot slot bezocht Lisanne de planafdeling(externe link) waar operaties worden ingepland. Sinds corona zijn de opnameplanners ook slechtnieuwsbrengers geworden en moeten zij noodgedwongen patiënten afbellen.

NPO Radio 1

Dankzij thuismonitoring kunnen coronapatiënten wel 5,5 dag eerder naar huis. In plaats van in het ziekenhuis maken zij hun behandeling thuis onder digitaal toezicht af. Het St. Antonius was het eerste ziekenhuis dat er anderhalf jaar geleden mee startte. Initiatiefnemers Hans Hardeman en Kalle Majoor vertelden erover bij NPO Radio 1(externe link).

AD Utrecht

In AD Utrecht verscheen een artikel over toegenomen agressie in het ziekenhuis, wat we helaas ook in het St. Antonius herkennen. Beveiliger Dave en IC-verpleegkundige Guus spraken over wat dat met hen doet(externe link). Ook onze bestuursvoorzitter Luc Demoulin gaf een interview aan AD Utrecht(externe link). Hij vertelde over de brief die hij aan alle medewerkers schreef, waarmee hij hen een hart onder de riem wil steken. Tegelijkertijd wil hij met de brief ook de samenleving laten weten wat er speelt.