Santeon en VWS maken zorgresultaten transparant voor patiënten

santeon-logo

De 7 Santeon-ziekenhuizen, waaronder het St. Antonius Ziekenhuis, en het ministerie van VWS zijn een gezamenlijk project gestart. Doel van dit project is om te onderzoeken hoe zorguitkomsten het beste kunnen worden ingezet om patiënten beter te informeren en te betrekken bij hun behandeling.

De focus van het project ligt op het bereiken van vier doelen:

• Patiënten beter informeren over de te verwachten uitkomsten van hun behandeling
  • Patiënten in staat stellen mee te denken en beslissen over de eigen behandeling
  • Inzicht krijgen in de mate waarin het beter informeren van patiënten en het meebeslissen leidt tot tevredenere patiënten
  • Inzicht krijgen in de mate waarin het beter informeren van patiënten en het meebeslissen invloed hebben op de uitkomsten van de behandeling

Samen beslissen

Met dit project draagt Santeon onder andere bij aan het VWS-programma gericht op uitkomstinformatie en samen beslissen. Santeon is trots dat ze wordt betrokken bij dit programma. Pieter de Bey, directeur van Santeon: “Santeon werkt al een aantal jaar aan (uitkomst)transparantie en continue verbetering. Onze zorgverleners zijn transparant naar elkaar over de uitkomsten, kosten en doorlooptijden van de zorg binnen onze ziekenhuizen, en werken samen met patiënten om continu te verbeteren."

"Patiënten betrekken is cruciaal om inzichten te verkrijgen die gebruikt kunnen worden in de spreekkamer. Dit project is een mooie en logische volgende stap naar de beste uitkomst voor de individuele patiënt. Santeon zal zich inzetten voor actieve verspreiding van de uit het experiment verkregen inzichten, zodat alle zorgaanbieders en patiënten daarvan kunnen profiteren.”

Lees ook het nieuwsbericht van het Ministerie van VWS.