Samen beslissen dankzij time-outgesprek

'Het is fijn dat een arts vraagt wat je belangrijk vindt'

mc-time-out-gesprek

Het St. Antonius Ziekenhuis dacht samen met vijf andere ziekenhuizen en Borstkankervereniging Nederland (BVN) na over een betere toepassing van samen beslissen. Belangrijk onderdeel hiervan is het samen met de patiënt kiezen voor een passende behandeling en het voeren van een time-outgesprek, bestaande uit een of meerdere gesprekken over de mogelijke behandelopties.

“De behandeling van borstkanker wordt steeds meer maatwerk. Dat vraagt om een individuele beslissing en de nodige bedenktijd”, aldus Maaike Schuurman, projectleider Eigen regie en Samen beslissen bij BVN. Een time-outgesprek waarin enkele dagen na het gesprek over de diagnose gesproken wordt over de behandelmogelijkheden, biedt volgens haar die ruimte. Zo nodig volgt nog een derde gesprek, waarin de arts en patiënt samen beslissen. “We weten inmiddels dat het beter is als de behandeling ook past bij wat belangrijk is in het leven van de patiënt, nu en in de toekomst.”

Eyeopener

Annemiek Doeksen, borstkankerchirurg in St. Antonius Ziekenhuis, is blij met die extra beslisruimte. “Het is echt een eyeopener om te ervaren wat een onverwachte mogelijkheden deze werkwijze oplevert. Het geeft patiënten lucht als ze weten dat er goede behandelmogelijkheden zijn én dat ze tijd hebben om daarover na te denken. Bij het tweede gesprek hebben patiënten het slechte nieuws enigszins verwerkt, waardoor de informatie over de verschillende behandelingen beter overkomt. Ik heb nog niet meegemaakt dat patiënten zeggen ‘beslist u maar’.”

Het succes van het time-outgesprek staat of valt met de inhoud en wijze waarop het gesprek wordt gevoerd. Het leven van de patiënt moet daarin het uitgangspunt zijn. “Wat is voor hem of haar kwaliteit van leven, wat doet iemand graag, is er een kinderwens…? Het is aan de zorgverleners om patiënten uit te nodigen dit te delen, zodat de behandeling daarop afgestemd kan worden”, aldus Schuurman.

Toch een borstsparende operatie

Lory werd in het St. Antonius Ziekenhuis behandeld voor borstkanker en voerde een time-outgesprek met Annemiek Doeksen. “Toen ik hoorde dat ik borstkanker had, wilde ik in eerste instantie een borstamputatie. Dokter Doeksen lichtte mij ook in over goede andere mogelijkheden, zoals een borstsparende operatie. Ze nam de tijd om mij dat goed uit te leggen en ik kon daar rustig over nadenken.” Uiteindelijk koos Lory toch voor een borstsparende operatie in combinatie met een borstverkleining.

“Ik ben in de 40 en wil er graag goed uitzien voor mijzelf en mijn vriend. Omdat ik een tumor had van 3,8 cm en cup F had, was ik bang dat mijn borsten ongelijk zouden worden. Het is fijn om te merken dat een arts met je meeleeft en vraagt wat je belangrijk vindt. Na het gesprek wist ik direct dat deze operatie beter bij mij paste. In één operatie is de tumor weggehaald en zijn mijn borsten verkleind. Ik ben heel blij met het resultaat.”

Dit artikel is eerder verschenen in de digitale nieuwsbrief van de Patiëntenfederatie 'Inspiratie voor samen beslissers'. Op de website van BVN vind je meer informatie over het Time-out project.