Patiëntverhalen

'Ik kan weer een fatsoenlijke hand geven'

ziektevandupuytren_1

'Och, laat maar zitten’, dacht Gerard Janssen (71) uit Utrecht in eerste instantie toen de pink van zijn rechterhand krom ging staan. “Ik ben linkshandig. Ik doe alles met links”, vertelt de kwieke zeventiger. Maar het begon hem toch te vervelen. Het was altijd opletten dat je niks omstootte. Die pink zat soms toch aardig in de weg. Als ik een kopje vasthield of als ik aan het autorijden was.”

De kromme pink van Gerard is het gevolg van de ziekte van Dupuytren. De problemen ontstaan door verdikkingen in het bindweefsel. Hierdoor gaan vingers krom staan, waardoor ze niet meer helemaal gestrekt kunnen worden. Vier jaar geleden stonden ook twee vingers van zijn linkerhand krom. Om dit te verhelpen heeft Gerard zich toen laten opereren door plastisch chirurg Erik Zonnevylle in het Zuwe Hofpoort Ziekenhuis, waar het St. Antonius Ziekenhuis sinds 2016 mee is gefuseerd.

Hechtingen

Omdat de eerste operatie goed  verlopen was, besloot Gerard om toch maar weer onder het mes van dokter Zonnevylle te gaan en ook zijn pink recht te laten zetten. “Ik moest er om acht uur ’s morgens zijn en om vier uur was ik weer thuis. Geen centje pijn. En dat terwijl er toch heel wat hechtingen in waren geknutseld. Had die dokter toch knap gedaan.”

Inmiddels staat de rechterpink van Gerard weer in het gelid. En met wat eenvoudige oefeningen heeft hij ook de functionaliteit weer helemaal teruggekregen. “Ik heb aan de operatie getwijfeld, maar ik ben toch blij dat ik het gedaan heb”, lacht hij. “Nu kan ik tenminste iedereen weer een ‘gewone’ hand geven.”