Patiëntverhalen

Een snelle en geslaagde liesbreukoperatie

mc-patientenverhaal-bierhuis

“Het was snel en goed!” Met die woorden blikt Dolf Bierhuis (73) kernachtig terug op de liesbreukoperatie die hij onlangs onderging in het St. Antonius Ziekenhuis in Woerden. “Fijn dat je voor dit soort kleine ingrepen ook in de toekomst in Woerden terechtkunt”, zegt hij. “Het is een prima ziekenhuis, waar je als mens wordt gezien, niet als nummer.”

De bult in de lies zat er al even, maar met de viering van zijn vijftigjarig huwelijk in het vooruitzicht wilde Dolf Bierhuis uit Nieuwkoop liever geen risico nemen. “Daarom ben ik toch maar even naar de huisarts gegaan. En toen ging het lekker snel.” De huisarts verwees hem door naar het ziekenhuis in Woerden waar chirurg Robert Dijkstra de eerste onderzoeken deed. Een afspraak voor de operatie werd meteen gepland. “Dat kon tien dagen later al”, zegt Dolf.

Matje

Een liesbreuk kan op twee manieren geopereerd worden. Als het mogelijk is gebeurt dit door een kijkoperatie, maar bij Dolf Bierhuis werd de ‘klassieke’ methode gehanteerd. Hierbij wordt een snede van ongeveer vijf tot tien centimeter gemaakt. Als de breuk is verwijderd wordt de buikwand verstevigd met een matje.

“Ik moest er ’s morgens al vroeg zijn”, vertelt Dolf. “Met de eerste bus vanuit Nieuwkoop naar Woerden dus. Het ging allemaal heel snel en op een prettige manier. Ik kreeg een ruggenprik en rond tien uur ging ik naar de operatiekamer. Pijn heb ik niet gehad, ook niet na afloop. En aan het einde van de middag mocht ik weer naar huis.” Ondertussen is ook de eerste controle achter de rug. Dolf: “Het gaat prima, hoor. Ik moet nog even niks tillen, maar verder heb ik er geen problemen mee. Ze hebben het mooi gemaakt.”

Voor de liesbreukoperaties en andere ingrepen die in een dagbehandeling kunnen plaatsvinden op het gebied van onder andere chirurgie, gynaecologie, KNO, plastische chirurgie, kaakchirurgie, oogheelkunde, orthopedie en urologie, kunt u ook na 1 januari 2018 op onze locatie in Woerden terecht.