Geboortezorg

Post IC zorg

Bij St. Antonius Geboortezorg behandelen wij ook baby’s die net van de Intensive Care afkomen (van bijvoorbeeld het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht).

Het St. Antonius Ziekenhuis beschikt al meer dan 10 jaar over een ‘Neonatale Post Intensive Care’, hierdoor kunnen wij hoog complexe zorg bieden.

Overplaatsing van NICU naar St. Antonius Geboortezorg

Wanneer jullie baby niet langer intensieve zorg nodig heeft en de artsen het verantwoord vinden, zal jullie baby overgeplaatst worden naar een ziekenhuis in de buurt.

Locatie St. Antonius Geboortezorg Utrecht

Op onze locatie in Utrecht/Leidsche Rijn verblijven ouders samen met de baby in een neosuite (familiekamer) op de afdeling Geboortezorg. Moeder en baby worden samen in de eigen suite verzorgd. Wij werken volgens de visie Family Centered Care en vinden het belangrijk dat jullie als ouders zoveel mogelijk tijd kunnen doorbrengen met je kind en de mogelijkheid hebben 24 uur per dag hier te verblijven. De partner kan ook blijven slapen. Wij ondersteunen en stimuleren jullie om zoveel mogelijk zelf jullie baby te verzorgen.

Op het communicatiebord in de suite zijn in één oogopslag de belangrijkste afspraken van jullie kind weergegeven. Deze zorgafspraken komen tot stand in overleg met het gehele team waarvan jullie als ouders deel uitmaken. Je kunt tevens als ouder zelf een dagindeling maken en bepalen wanneer bijvoorbeeld te gaan buidelen of jullie baby in bad te gaan doen.

Opname op deze locatie kan plaatsvinden indien de baby een post-menstruele leeftijd heeft van boven de 30 weken, een gewicht boven de 1000 gram én aan een aantal voorwaarden kan voldoen. Deze bespreken we met de huidige behandelaar. Overname vanuit een academisch centrum is mogelijk wanneer de nog te verwachten opnameduur ongeveer 1-3 weken is.

Vaak ontvang je voor de overplaatsing al praktische informatie. Ons team staat in ieder geval 24/7 klaar voor jullie!

Een baby in een NICo, met ouders aanwezig.

Op deze website vinden jullie meer informatie over o.a. onze gezinsgerichte zorg.

Team Geboortezorg heet jullie van harte welkom!