Behandelingen & onderzoeken

Wondzorg - adviezen voor thuis

Bij de behandeling van een wond is het belangrijk dat u de wond goed verzorgt, zich goed houdt aan de adviezen en weet wanneer u contact moet opnemen met het ziekenhuis.

Stappenplan zelfzorg verbandwissel

Volg onderstaande stappen wanneer het verband moet worden verwisseld.

• Was de handen.
  • Zorg voor een schone en droge plek. Leg alles klaar wat u nodig heeft (verbandmiddelen, afvalzakje, schaar, gaasjes en eventueel een spiegel om de wond goed te kunnen bekijken).
  • Als een familielid de wond verzorgt, adviseren we dat diegene handschoenen gebruikt. Verwijder het oude verband en doe dit in het afvalzakje. Trek na het verwijderen van het verband de handschoenen uit en doe deze ook in het afvalzakje.
  • Was de handen opnieuw of reinig deze met handalcohol. Trek zo nodig nieuwe handschoenen aan.
  • Maak de wond schoon, zoals is afgesproken met de wondverpleegkundige.  Droog de wondranden met gazen.
  • Inspecteer de wond, let daarbij op de hieronder beschreven observatiepunten.
  • Breng het wondverband aan, zoals is afgesproken met de wondverpleegkundige. Trek eventueel de handschoenen weer uit en doe ze in de afvalzak.
  • Maak de schaar schoon met alcohol. Was de handen.

Neem contact op met de wondverpleegkundige of arts als er observatiepunten zijn waarover u zich zorgen maakt.

Algemene tips voor wondverzorging

• Een verband mag niet langer dan 7 dagen blijven zitten.
  • Als het verband moeilijk te verwijderen is, week het dan los met schoon water.
  • Bewaar verband bij kamertemperatuur en op een droge plaats.

Observatiepunten

U verzorgt zelf uw wond of de thuiszorg doet dit voor u. Hieronder leest u wanneer u contact moet opnemen met de wondverpleegkundige van het St. Antonius Ziekenhuis.

Neem contact op:

• Als de wond groter wordt.
  • Als de wond viezer wordt, er meer geel beslag of misschien wat zwart weefsel in de wond komt.
  • Als de wond infectieverschijnselen vertoont:
    • Roodheid rondom de wond
    • Wond wordt pijnlijker
    • Wond ruikt erger dan eerst
    • Wond geeft meer wondvocht dan eerst
    • De wondomgeving is wat opzet/gezwollen
    • De wondomgeving voelt warm aan
  • Als een nieuwe wond ontstaat.
  • Als u zich zorgen maakt.

Als u via de mail contact opneemt, is het fijn als u meteen een foto van de wond meestuurt. Zo kan de wondverpleegkundige beoordelen of een afspraak nodig is, of dat we via de e-mail een nieuw wondbehandelplan kunnen opstellen. Vergeet niet uw naam en geboortenaam te vermelden in de e-mail.

Let bij het maken van een foto van de wond op de volgende punten:

• Scherpe foto; let erop dat het beeld van de wond scherp is en niet het gebied eromheen.
  • De foto is goed belicht (gebruik eventueel een flitser).
  • De kleur van de wondbodem is goed zichtbaar.
  • Het gebied rondom de wond is ook zichtbaar op de foto.

Materialen bestellen

De wondverpleegkundige schrijft de benodigde verbandmaterialen voor. Deze worden bij u thuis of op het tijdelijke adres geleverd. In principe wordt de benodigde hoeveelheid voorgeschreven tot aan het volgende polibezoek.

Als uw materialen beginnen op te raken, kunt u contact opnemen met de wondverpleegkundige van het St. Antonius. U kunt dit doen via het e-mailadres of telefoonnummer dat onderaan deze folder staat. We zullen dan de materialen, met een machtiging voor vergoeding, bestellen bij een hulpmiddelenleverancier. De materialen worden dan in principe de volgende werkdag bij u thuis bezorgd.

Bereikbaarheid Wondzorg

Hieronder leest u wanneer de verpleegkundigen van Wondzorg aanwezig zijn en hoe u ze kunt bereiken.

De verpleegkundigen van de Wondzorg zijn tijdens kantoortijden aanwezig van maandag t/m vrijdag, met uitzondering van feestdagen. Ze zijn te bereiken via het e-mailadres wondzorg@antoniusziekenhuis.nl en twee keer per dag via het telefonisch spreekuur van 08.30 tot 09.00 uur en van 13.00 tot 13.30 uur op het telefoonnummer 088 320 28 01.

Antwoordapparaat

Mocht u op werkdagen tussen deze tijden bellen, dan kunt u het antwoordapparaat inspreken. We bellen u dan in principe dezelfde dag terug. Vergeet niet uw telefoonnummer waarop we u kunnen bereiken in het bericht achter te laten.

Mijn Antonius

U kunt ook uw vraag stellen of materialen bestellen via:

Mijn Antonius, een beveiligde, persoonlijke online omgeving voor patiënten van het St. Antonius Ziekenhuis. Hierin kunt u zelf uw medische gegevens en behandelteam inzien, uw afsprakenoverzicht bekijken, en vragen stellen aan uw zorgverlener.