Orthopedie

John van Miltenburg: “Ik kan weer lopen zonder pijn”

John van Miltenburg (58) is getrouwd met Antoinette en in het dagelijks leven winkelmanager bij een bouwmarkt in Woerden. Vier jaar geleden begon hij klachten te krijgen aan zijn rechterknie. "Ik had ineens tijdens het autorijden last van mijn knie en ook 's nachts had ik een zeurderig gevoel in mijn knie. Daarnaast had ik na een dag werken erg vermoeide benen." Via zijn huisarts kwam hij bij de fysiotherapeut terecht. Hij ontdekte al gauw dat er meer aan de hand was en dat fysiotherapie niet zou helpen. Hij stuurde John door naar een kliniek in Utrecht. Na een scan bleek dat er een stukje kraakbeen losgeraakt te zijn.

Nog geen maand later onderging John een kijkoperatie. "Het herstel van mijn knie verliep in de weken erna niet echt lekker en nu begon ik ook last te krijgen van mijn linkerknie! Ik dacht dat dit kwam doordat ik na de operatie aan mijn rechterknie mijn linkerknie overbelastte."  Na een tijdje te hebben doorgelopen met deze pijn onderging John nog een kijkoperatie; dit keer aan zijn linkerknie. "Ik hoopte na deze operatie en na fysiotherapie weer snel pijnvrij te kunnen lopen. De pijn werd er, zelfs na maanden, echter niet minder op." De orthopeed van de Utrechtse kliniek stuurde John door naar een ziekenhuis voor röntgenfoto's. "Volgens de orthopeed bleek hieruit dat ik een paar nieuwe knieën nodig had. Daar schrok ik nogal van. Een mens heeft maar één paar knieën en daar moet je toch zuinig op zijn." John besloot een second opnion aan te vragen en ging op zoek naar een andere orthopeed. "Een kennis raadde mij dr. Zijl van het St. Antonius Ziekenhuis aan. Hij was erg tevreden over zijn behandeling." John besloot een afspraak te maken.

"Dr. Zijl nam ruim de tijd om naar mijn verhaal te luisteren en liet daarna meteen röntgenfoto's maken van mijn knieën." Hierop kon Dr. Zijl goed zien dat het kraakbeen aan de binnenkant van Johns knieën was weggesleten, maar dat er aan de buitenkant van de knieën nog voldoende kraakbeen aanwezig was. "Dr. Zijl stelde voor de stand van mijn onderbenen te corrigeren in plaats van nieuwe knieën te plaatsen."  Bij deze ingreep worden de benen, die door de gedeeltelijke slijtage van het kraakbeen in een O-stand staan, recht gezet door middel van een "open wig". Hierbij zaagt de orthopeed het bot vlak onder de knie een stukje in en vouwt het bot als het ware open. De ruimte die hierdoor ontstaat vult hij op met een mengsel van kunstbot en het bloed van de patiënt. Met een plaatje en een paar schroeven wordt het geheel verstevigd. Door deze operatie zal Johns lichaamsgewicht op de buitenkant van zijn kniegewrichten komen te staan, daar waar er nog voldoende kraakbeen aanwezig is. "Na de operatie zou ik mijn been 6 weken niet mogen belasten. Maar volgens Dr. Zijl zou ik door de ingreep de komende jaren waarschijnlijk wel pijnvrij kunnen lopen … een fantastisch vooruitzicht!"

In mei 2012 werd John geopereerd aan zijn rechterknie. Deze was er het slechtst aan toe. "De operatie en het herstel verliepen goed, mede door de uitstekende verzorging van mijn vrouw tijdens de zes weken dat ik het been niet mocht belasten en de goede zorg van mijn fysiotherapeut. Ik was na 3 maanden weer halve dagen aan het werk en zelfs mijn linkerknie ging minder pijn doen. Vermoedelijk omdat deze niet meer zo werd belast. In oktober voelde ik mij weer helemaal fit en besloot ik mijn andere knie te laten opereren. Omdat de eerste operatie me erg was meegevallen en het resultaat goed was, was het dit keer een al stuk minder spannend."

In januari 2013 werd John in het St. Antonius opnieuw door Dr. Zijl geopereerd, dit keer aan zijn andere knie. "Door de intensieve fysiotherapie was ik na twee maanden al weer fulltime aan het werk! Ik ben Dr. Zijl daarom zeer dankbaar dat hij me deze behandeling heeft geboden in plaats van een paar nieuwe knieën en heb bewondering voor zijn vakkundigheid. En zijn belofte dat ik pijnvrij zou kunnen lopen … die heeft hij waargemaakt."