Patiëntverhalen Orthopedie

Na twee jaar eindelijk pijnvrij

Francis kreeg een nieuwe knieschijf

knieschijf

“Of mijn leven veranderd is? Ja, dat kun je wel zeggen. Lopen, staan, fietsen, ik kan het weer allemaal. En zonder pijn! Het voelt zo ongelooflijk goed.”

Francis Mels (47) uit Nieuw-Vennep zit nog midden in haar revalidatieproces, maar is nu al meer dan gelukkig met het resultaat van de vervanging van haar knieschijf die ze in maart van dit jaar in het St. Antonius Ziekenhuis onderging. “Achteraf gezien had ik deze stap veel eerder moeten zetten”, kijkt ze terug op een langdurig en slepend traject.

Knak

“Het begon twee jaar geleden toen ik een nieuwe heup kreeg”, vertelt ze. “Bij het revalideren na de operatie draaide een verpleegkundige in een ziekenhuis in de buurt heel ongelukkig aan mijn been. Ik hoorde een ‘knak’ en kreeg pijn, maar er werd verder niet naar omgekeken.”

De pijn bleef en werd heviger. Op zoek naar adequate medische hulp kreeg Francis een MRI-scan en ging ze voor een second opinion naar een ander ziekenhuis. Helaas was de conclusie dat er niets geks te zien was en dat de pijn het best bestreden kon worden met medicatie en fysiotherapie. Een kijkoperatie in weer een andere kliniek leverde uiteindelijk de juiste diagnose: de meniscus was gescheurd en de knieschijf totaal versleten. Klein probleempje: een knieschijf vervangen kon deze kliniek niet.

Goed gevoel

In het najaar van 2017 belde Francis met haar zorgverzekeraar en vertelde ze haar verhaal. “Zij zetten me op het spoor van het St. Antonius. Daar kon ik snel terecht bij orthopedisch chirurg dokter Kaas en ik had ook meteen een goed gevoel. Hij heeft in het buitenland ervaring opgedaan met de knieschijfprothese en wilde deze prothese nu ook in het St. Antonius Ziekenhuis introduceren. In maart 2018 vroeg hij of ik de eerste patiënt wilde zijn.”

Daar hoefde Francis niet lang over na te denken. “De dokter gaf aan dat hij tijdens de operatie zou bekijken of de knie helemaal, of alleen de knieschijf vervangen moest worden. Het werd uiteindelijk alleen de knieschijf.”

Herstel

Het herstel verliep voorspoedig. Francis: “Het voelde eigenlijk heel vreemd. Ik had meteen helemaal geen pijn meer. Twee jaar lang, iedere dag altijd pijn en nu voelde ik niks! Ik kon vrijwel meteen op het geopereerde been staan en na drie weken reed ik weer in de auto.”

Een half jaar verder is Francis nog steeds aan het revalideren. “Ik doe en kan weer alles, maar door de fysio en de vele oefeningen ben ik wel vrij snel moe. Ik moet het allemaal weer opbouwen, maar het feit dat ik alles weer kan en dat de pijn weg is, dat is echt een geweldige ervaring.”

Lees ook het nieuwsbericht over de knieschijfprothese.