Patiëntverhalen

'Na de maagverkleining begon mijn tweede leven'

corinne3

“Wat wil ik met de rest van mijn leven? Wil ik ongezond blijven? Of wil ik een andere kant op?” Corinne van Schijndel uit Waardenburg stond drie jaar geleden op een kantelpunt in haar leven. Ze was te zwaar. Veel te zwaar, en dat zorgde voor allerlei problemen. Via de Nederlandse Obesitas Kliniek (NOK) kwam ze in het St. Antonius Ziekenhuis terecht voor een maagverkleining. “Daarna begon mijn tweede leven”, blikt ze terug.

“Mijn bloeddruk was te hoog, ik zat op het randje van diabetes en ik kreeg nierproblemen”, zo vertelt de 39-jarige Corinne over haar gezondheidsproblemen. “Ik had al alles geprobeerd om af te vallen, maar het lukte maar niet. Tot mijn internist en mijn huisarts mij wezen op een maagverkleining.”

Al snel kwam het besef dat er écht iets moest gebeuren. In november 2014 werd Corinne in het St. Antonius geopereerd. “Na twee nachten mocht ik alweer naar huis. Dat was heel erg wennen. Eerst twee weken vloeibaar voedsel. Ik zat al vol na een half schaaltje yoghurt. Langzaam bouw je dat op. Nu kan ik alles weer eten. Met mate natuurlijk, dat wel.”

Begeleiding

Corinne is erg te spreken over de begeleiding die ze tijdens het traject kreeg van het NOK en het ziekenhuis. “Zo’n ingreep is niet niks. Het verandert je leven. Ik viel ruim dertig kilo af, maar ook mentaal is het ingrijpend. De groepsbijeenkomsten die je hebt, met een psycholoog, een diëtiste, een arts en een bewegingsdeskundige zijn erg nuttig. Bovendien is het fijn dat je altijd kunt bellen of mailen als je ergens mee zit. Ook nu nog.”

Corinne is blij dat ze de stap gezet heeft. “Mijn leven heeft een positieve draai van 180 graden gekregen. Het heeft een enorme impact op je leven. Je wordt echt een ander mens.”

Obesitascentrum

Om obesitas tegen te gaan werkt het Obesitascentrum in het St. Antonius Ziekenhuis nauw samen met de Nederlandse Obesitas Kliniek (NOK). Het St. Antonius verricht jaarlijks ongeveer 700 operaties om mensen met morbide obesitas te helpen gewicht te verliezen. Hiermee is het een van de grootste centra van Nederland.