Patiëntverhalen

‘Na mijn operatie was ik snel weer op de been’

Mini-maze operatie bij hartritmestoornissen

maartense-mini-maze-200114-7466-low_res

Hij was wel wat sneller moe en had soms ook wat last van kortademigheid. Maar Piet Maartense uit Gorinchem was dan ook al 75 jaar. Toen hij eind 2018 bij de huisarts kwam voor een blaasontsteking vertelde hij toch ook maar over zijn vermoeidheid én dat was maar goed ook. De oorzaak van zijn moeheid: hartritmestoornissen.

“De huisarts verwees me door naar de cardioloog in het Beatrix Ziekenhuis hier in Gorinchem en niet veel later zat ik al in het St. Antonius in Nieuwegein. Ik had last van hartritmestoornissen en daar moest wel iets aan gebeuren. Door de onregelmatigheid van de hartslag stroomt het bloed niet goed door het lichaam en krijgen de organen niet voldoende bloed.”

In overleg met de cardioloog werd besloten om een zogenoemde mini-maze operatie uit te voeren. Via een kijkoperatie wordt dan de elektrische activiteit van het hart verbeterd, zodat de hartslag weer normaal en regelmatig wordt.

“De operatie verliep uitstekend en ik was daarna snel weer op de been”, kijkt Piet terug op zijn snelle herstel. “Ik dacht dat ik er mooi vanaf was, maar dat viel toch even tegen.” De maanden daarna kwam de oude kwaal twee keer terug, waarna Piet in het Beatrix Ziekenhuis in Gorinchem een cardioversie kreeg. Dit is een behandeling waarbij het ritme van het hart wordt genormaliseerd via een elektrische schok.

Enthousiast

De cardioversie is inmiddels bijna een half jaar geleden. Piet voelt zich nu goed en de vermoeidheid en kortademigheid behoren tot het verleden. “Voor mogelijke terugvalletjes in de eerste periode was ik al gewaarschuwd, maar ik heb het gevoel dat ik nu toch echt wel veel fitter ben. Maar dat heeft misschien ook te maken met het feit dat ik helemaal gestopt ben met het drinken van alcohol. Ik wandel weer, ga elke week fitnessen. Ik voel me prima.”

Over de gezondheidszorg in Nederland is Piet ook erg enthousiast. “Ik heb in al die jaren nog nooit iets gehad, maar nu kan ik er ook over meepraten. Ik vind het goed, vriendelijk en uitermate goed georganiseerd. Dat mag ook wel eens gezegd worden, vind ik.”