Patiëntverhalen

Suikerziekte geen probleem meer tijdens fietsen dankzij diëtist

tom-kolling_1

Op zijn twaalfde werd bij Tom Kolling (43) suikerziekte geconstateerd. Een lange periode had hij moeite zijn ziekte serieus te nemen en controleerde hij zijn bloedwaarden weinig. Na diverse extreme hypo’s (een reactie van je lichaam op een veel te lage bloedsuikerspiegel) besloot hij dat het anders moest. Hij begon zijn bloedwaarden beter in de gaten te houden en de insuline bewuster te spuiten. Toch ging het tijdens het sporten nog vaak mis. Een afspraak bij de diëtist in het St. Antonius Ziekenhuis bracht daar verandering in.

Tom Kolling heeft Diabetes Mellitus Type 1, een stofwisselingsziekte waarbij het lichaam geen insuline aanmaakt, de stof die het bloedsuikerniveau in het lichaam reguleert. Hierdoor blijft het bloedsuiker in het bloed rondstromen terwijl het niet gebruikt kan worden. “Tijdens mijn fietstochten waren er momenten dat mijn bloedwaardes veel te hoog werden”, vertelt Tom Kolling.

Om hier beter grip op te krijgen besloot Tom, na overleg met zijn diabetesverpleegkundige, een afspraak te maken met diëtist Robertien van ’t Klooster van het St. Antonius Ziekenhuis. “Zij heeft veel ervaring met de invloed van duursport op het lichaam van diabetespatiënten en dat heeft mij enorm geholpen."

Robertien heeft Tom veel uitgelegd over de werking van koolhydraten en het lichaam tijdens een sportieve prestatie. "Na een aantal afspraken wist ik hoe ik me beter kon voorbereiden op mijn sportieve activiteiten en lukte het me om mijn bloedsuikerwaarden ook tijdens het fietsen onder controle te houden.”

Persoonlijk contact

Toch zijn er af en toe nog momenten dat hij tegen problemen aan loopt. “Ik had bijvoorbeeld problemen met mijn bloedsuikerwaarden tijdens een barbecue. En hoewel ik geen afspraken meer heb bij de afdeling Diëtetiek kan ik wel nog gewoon bij ze terecht met vragen. Dankzij Robertien kwam ik er al vrij snel achter waar het aan lag. Minder wit stokbrood, vlees en kant-klaar salades en meer verse salades de volgende keer. Dan eet ik zeker zo lekker én blijven mijn bloedsuikerwaarden stukken beter.”