Behandelingen & onderzoeken

Polsbreuk - revalidatieoefeningen

Deze informatie is voor patiënten die hun pols hebben gebroken (polsfractuur) en met gips zijn behandeld.

Nadat het gips is verwijderd, kunt u uw pols weer rustig gaan gebruiken tijdens de dagelijkse handelingen. Zorg dat u de intensiteit langzaam opbouwt en vermijd de eerste weken belastingen, zoals zwaar tillen en contactsporten. Om de functie van de pols te verbeteren, is het goed om revalidatieoefeningen te doen. Soms kan begeleiding van een (hand)fysiotherapeut hierbij zinvol zijn.

Houd bij onderstaande oefeningen het volgende aan:

  • Herhaal de oefeningen 3 keer per dag. Voer elke oefening 10 tot 15 keer uit.
  • Oefen op geleide van pijn en stijfheid, zowel tijdens het oefenen als tijdens de reactie daarna.
  • Zorg ervoor dat de schouder niet meebeweegt als u de oefeningen doet.

Op deze pagina snel naar

Oefening 1: de pols voor- en achterover bewegen

Het doel van deze oefening is het soepel maken van de pols na de gipsbehandeling.

Pols naar voor- en achterover bewegen
  • Beweeg de pols naar voren en naar achteren.
  • Tijdens deze oefening kunt u uw onderarm op de leuning van een stoel laten rusten.
Toon meer

Oefening 2: de pols van links naar rechts bewegen

Het doel van deze oefening is het soepel maken van de pols na de gipsbehandeling.

Pols naar binnen en naar buiten bewegen
  • Leg uw hand plat op een tafel en beweeg uw hand van links naar rechts.
Toon meer

Oefening 3: de pols van binnen naar buiten draaien

Het doel van deze oefening is het soepel maken van de pols na de gipsbehandeling.

Het doel van deze oefening is de pols weer los te krijgen na de gipsbehandeling.

Pols van links naar rechts bewegen
  • Leg uw onderarm dwars op een tafel en draai vanuit het midden naar binnen en naar buiten.
Toon meer

Oefening 4: vingers naar en van elkaar bewegen

Het doel van deze oefening is de vingergewrichten soepel te maken.

Vingers van en naar elkaar bewegen
  • Spreid uw vingers en beweeg ze weer naar elkaar toe.
Toon meer

Oefening 5: duim en vingers tegen elkaar

Het doel van deze oefening is de vingergewrichten soepel te maken.

Duim en vingers tegen elkaar
  • Raak met de top van uw duim een voor een uw vingers aan.
Toon meer

Oefening 6: maak een vuist

Het doel van deze oefening is om de vingergewrichten soepel te maken en de knijpkracht van de hand te verbeteren.

Maak een vuist
  • Maak een vuist en strek  de vingers daarna weer volledig.
Toon meer

Oefening 7: knijp in een balletje

Het doel van deze oefening is om de vingergewrichten soepel te maken en de knijpkracht van de hand te verbeteren.

Het doel van deze oefening is om de vingergewrichten mobiel te houden en de knijpkracht van de hand weer op peil krijgen.

Knijp in een balletje
  • Knijp in een zacht balletje en ontspan hierna uw hand weer.
Toon meer

Gerelateerde informatie

Code
GIPS 13-AD