Patiënten en bezoekers

Praktische informatie polibezoek

Hieronder vindt u praktische informatie ter voorbereiding op uw afspraak in het St. Antonius.

Let op: Vanaf 13 oktober werken we in het St. Antonius Ziekenhuis met een nieuw elektronisch patiëntendossier (EPD). Om goed en veilig in het nieuwe systeem te kunnen werken zijn alle zorgverleners uitgebreid getraind. Toch kan het zijn ze in het begin wat meer tijd nodig hebben, omdat ze nog moeten wennen aan het nieuwe systeem. Hierdoor kan het voorkomen dat u wat langer moet wachten tijdens uw polibezoek. Wij hopen op uw begrip. Onze excuses voor het ongemak.

  • Afspraak verzetten of afzeggen

    U kunt uw afspraak tot 24 uur van tevoren verzetten of afzeggen door te bellen met de poli. Afspraken die u online gemaakt heeft, kunt u zowel online als telefonisch tot 24 uur van tevoren verzetten of afzeggen.

  • Op welke locatie is uw afspraak?

    St. Antonius vindt het belangrijk om medische zorg dicht bij u in de buurt aan te bieden. Dit doen we op acht locaties. Bij het maken van een afspraak kunt u aangeven welke locatie uw voorkeur heeft. We adviseren u om voorafgaand aan uw afspraak te checken op welke locatie u wordt verwacht. Deze staat in de afspraakbevestigingsbrief, op uw afsprakenkaartje en/ of in ‘Mijn Antonius’, uw persoonlijke online omgeving. Bij twijfel, neemt u gerust contact op met de betreffende poli om na te vragen op welke locatie u wordt verwacht.

  • Hoe komt u bij de poli?

    Bij ieder specialisme vindt u  informatie over de locaties en routes in het ziekenhuis van het betreffende specialisme. Hierbij vindt u ook een digitale routewijzer of plattegrond. Kies uw specialisme.

    Voor de route naar het ziekenhuis kijkt u op de locatiepagina van het betreffende ziekenhuis.

  • Wat neemt u mee naar uw afspraak?
    • Een geldig identiteitsbewijs. Bent u nog niet als patiënt ingeschreven bij het St. Antonius? Wilt u zich dan 15 minuten vóór uw afspraak inschrijven. Dat kan bij de centrale receptie waar we uw persoonlijke gegevens vastleggen en een foto maken voor uw medisch dossier.
    • Uw zorgverzekeringspas.
    • Een verwijsbrief van uw (huis)arts. Als u geen verwijsbrief van uw arts heeft ontvangen, dan heeft uw arts deze digitaal naar ons verzonden.
    • Een actueel medicatieoverzicht. Uw apotheek kan u een overzicht geven van de medicijnen die u gebruikt. Als u zorgverleners en apothekers toestemming heeft gegeven uw actuele medicatiegegevens op te vragen via het Landelijk Schakel Punt (LSP), hoeft u zelf geen overzicht mee te nemen.
    • Een lijstje met uw vragen. Dit kan handig zijn tijdens het gesprek met uw zorgverlener. Ook is het goed om iemand mee te nemen. Soms krijgt u veel informatie. Samen onthoudt u meer.
  • Waar kunt u zich inschrijven?

    Komt u voor de eerste keer als patiënt in ons ziekenhuis? Komt u dan minimaal 15 minuten vóór uw afspraak naar het ziekenhuis om u in te schrijven.

    Waar en wanneer kunt u zich inschrijven?

    U kunt zich inschrijven bij de centrale receptie van alle St. Antonius Ziekenhuis locaties (Nieuwegein, Houten, Utrecht, Utrecht Overvecht, Woerden en Mijdrecht). Als het niet mogelijk is om u bij uw eerste bezoek in te schrijven, wordt u verzocht om dit zo spoedig mogelijk alsnog te doen.

    Lees hier verder.

  • Tips ter voorbereiding op een poli-afspraak

    Als u een afspraak heeft op de poli, kunt u in een keer veel informatie te verwerken krijgen. Bijvoorbeeld over een onderzoek dat u moet ondergaan, een aandoening die bij u is vastgesteld of een behandeling die u wellicht moet ondergaan. Daarnaast kan zo'n gesprek ook spanning en/of emoties met zich meebrengen, waardoor u wellicht informatie mist of vragen die u had vergeet te stellen. Als u weer thuis bent, bedenkt u wat u had willen vragen.

    Een goede voorbereiding helpt om ervoor te zorgen dat u de informatie krijgt die u wilt.

    • Schrijf uw vragen van tevoren op. Zo is de kans dat u iets vergeet te vragen kleiner. 
    • Stel uw belangrijkste vragen als eerste.
    • Maak aantekeningen van wat de arts vertelt. Zo kunt u dit thuis rustig nalezen.
    • Vraag gerust om uitleg van medische termen als dat nodig is.
    • Om te controleren of u alles goed heeft begrepen, kunt u in uw eigen woorden herhalen wat u denkt dat de zorgverlener bedoelt. Vraag of u het zo goed begrepen heeft.
    • Neem iemand die u goed kent mee naar het gesprek. Diegene kan meeluisteren en eventueel helpen bij het stellen van vragen. Daarnaast onthouden twee personen meer dan één.
    • Uw zorgverlener stelt tijdens een gesprek verschillende vragen om informatie te vergaren. Wellicht is er ook informatie waarvan u graag wilt dat de zorgverlener het weet. Bijvoorbeeld over specifieke wensen, ervaringen of angsten. Bespreek dit gerust.
  • Hoe verloopt een poli-afspraak?

    Op de dag van uw afspraak, meldt u zich bij de balie van de poli waar u wordt verwacht. Daarna kunt u plaatsnemen in de wachtkamer. In de wachtruimte liggen tijdschriften en kranten. Het kan zijn dat u enige tijd moet wachten. We doen ons best om de wachttijd zo kort mogelijk te houden. Mocht het spreekuur van uw arts toch uitlopen, vraag dan gerust aan de poli-assistente wat er aan de hand is.

    Let goed op uw bezittingen; diefstal is helaas niet altijd te voorkomen.

    In de spreekkamer

    Op de afgesproken tijd haalt de arts u op uit de wachtkamer. In de spreekkamer kunt u uw klachten voorleggen. Mogelijk doet de arts ook een kort lichamelijk onderzoek.

    Misschien verwijst de arts u door naar een andere afdeling voor verder onderzoek. Sommige onderzoeken, zoals bloedprikken, kunt u direct na uw afspraak laten doen. Voor andere onderzoeken komt u op een andere dag terug.

    Wilt u iemand meenemen naar naar de spreekkamer? Dit is geen probleem; hij/zij is van harte welkom.
     

  • Na uw poli-afspraak

    Na afloop van het gesprek met de arts vertelt de assistent hoe en wanneer u de uitslagen van eventuele onderzoeken te horen krijgt. Als het nodig is, maakt zij ook een nieuwe afspraak op de poli. Soms is een opname in het ziekenhuis nodig om u verder te onderzoeken of te behandelen. In dat geval wijst de assistent u de weg naar de balie Opname.

  • Hoe kan ik een nieuwe afspraak maken?

    Een nieuwe afspraak maken (of een afspraak afzeggen) kan op verschillende manieren:

    • Direct na een poli-bezoek bij de balie van de poli.
    • Telefonisch door de betreffende poli te bellen. 
    • U kunt zelf online een afspraak inboeken. Dit kan niet bij alle poli's; kijk op de pagina van het betreffende specialisme of dit mogelijk is.

  • Gelden er op feestdagen aangepaste openingstijden?

    Ja. Op feestdagen gelden er gewijzigde openingstijden in ons ziekenhuis en zijn poliklinieken gesloten. In 2017 geldt dit voor de volgende data.