Duurzaamheidsdoelstellingen

Gezonde leefomgeving voor patiënten, personeel en bezoekers

Een gezonde leef- en werkomgeving is een omgeving die het welzijn en de gezondheid van patiënten, bezoekers en medewerkers verbeterd. Denk hierbij aan het verminderen van stress en het uitnodigen tot en het faciliteren van gezond gedrag. Dit kan zowel een directe als een indirecte invloed hebben op onze gezondheid én het klimaat. Centraal hierbij staan een groene omgeving, duurzame en gezonde voeding en rookvrije omgeving.

Om dit te kunnen bereiken hebben wij onderstaande doelen opgesteld:

• Verkennen van mogelijkheden naar een groenere omgeving (binnen en buiten het ziekenhuis).
  • Vanaf 2022 zijn alle locaties van het St. Antonius rookvrij.
  • Duurzame en gezonde voeding.
    • In 2025 is voor patiënten, personeel en bezoekers in 50% van de ziekenhuizen het voedingsaanbod gezond, 100% in 2030 (Preventieakkoord)
    • Eiwittransitie: Rondom eiwittransitie hebben we stappen gezet naar meer plantaardige eiwitten (uitgewerkt in een integrale voedingsvisie in 2023)
    • Voedselverspilling: Van circa 30% voedselverspilling terug te brengen naar maximaal 12% (patiënten).
    • Lokale producenten: Minimaal 20% van de inkopen is streekgebonden, binnen een straal van 25km betrokken (patiënten).

Voorbeelden uit het ziekenhuis

• Introductie van het nieuwe voedingsconcept. Patiënten kunnen gerichter keuzes maken, daardoor neemt verspilling van voedsel af.  Overigens worden producten deels lokaal ingekocht. Het doel is om de voedselverspilling te verminderen van 30% naar maximaal 12%.