Nieuwsoverzicht Onderzoeksfonds

Tien jaar St. Antonius Onderzoeksfonds: betere zorg en miljoenen bespaard

Covid hindert werving donateurs

loupe-geertsema-van_riet-210301-_mg_6408_0

Betere behandelingen, minder ongemak voor patiënten en miljoenenbesparingen in de zorg. Dat is de winst van wetenschappelijk onderzoek en tien jaar St. Antonius Onderzoeksfonds, zo blijkt uit een extern onderzoek dat het fonds liet doen naar aanleiding van zijn tienjarig bestaan in november vorig jaar.

Het St. Antonius Onderzoeksfonds werd opgericht in 2010 ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het St. Antonius Ziekenhuis. Doel is onderzoek mogelijk te maken dat niet in aanmerking komt voor grotere subsidies, maar wel essentieel is voor zorgverbetering en het verkrijgen van inzichten die gebruikt kunnen worden in grotere studies. Als niet-academisch maar wel top-klinisch ziekenhuis beschikt het St. Antonius Ziekenhuis niet over onderzoeksbudgetten zoals de universitaire medische centra, maar heeft wel de ambitie om bij te dragen aan wetenschap en innovatie. En daarmee onze patiëntenzorg continu te verbeteren.

Bijna 7000 donateurs, bedrijven en nalatenschappen voeden het fonds dat inmiddels zo’n zeven miljoen euro op de balans heeft staan. In 2020 keerde het ruim 750.000 euro uit aan vijftien projecten. Een wetenschappelijke adviesraad selecteerde deze projecten uit een groot aantal aanvragen.

Een analyse van onderzoeks- en adviesbureau SiRM leerde dat de onderzoeken die het fonds de afgelopen tien jaar mede ondersteunde hebben geleid tot een besparing van 1,6 miljoen euro per jaar in het ziekenhuis. Ook elders in Nederland deden ziekenhuizen er hun voordeel mee, wat bijna twaalf miljoen scheelde. De onderzoekers schatten dat zeker nog eens dat bedrag te besparen zou zijn als de bevindingen consequenter navolging krijgen en implementatie van resultaten breder wordt toegepast.

Gezondheidswinst

Minsten zo belangrijk is de gezondheidswinst die met de onderzoeken is behaald, onderstreept directeur Michiel van de Riet van het St. Antonius Onderzoeksfonds. ,,Het doen van onderzoek is een fundamentele motor achter het verbeteren van zorg. Om dit vervolgens direct toe te passen voor onze patiënten."

Goed voorbeeld daarvan is volgens hem het Peanuts 1 onderzoek. Daaruit bleek dat het vaak niet nodig is patiënten na een galblaasoperatie nog drie dagen antibiotica toe te dienen waarvoor ze in het ziekenhuis moesten blijven. Hierdoor kunnen ze eerder maar huis en bespaarde het ziekenhuis 380.000 euro.
Een dergelijk bedrag bespaarde ook het AGE onderzoek. Op basis daarvan wordt de kwetsbaarheid van  oudere patiënten extra onderzocht. Op basis daarvan werd in 15 procent van de gevallen niet voor operatie maar en alternatieve behandeling gekozen, wat ook het welzijn van deze patiënten ten goede komt.

Dankzij donateurs

Van de Riet: ,,Ik vind het vooral bijzonder dat dit allemaal mogelijk gemaakt wordt door donateurs. Zonder donateurs gebeurt er niks. Dit onderzoek is mogelijk dankzij mensen die het ons gunnen omdat ze goede zorg ervaren hebben.”

Overigens is Van de Riet wel bezorgd over de gevolgen van Covid19 voor de werving van donateurs. Een belangrijke manier van werving is het aanspreken van patiënten in de hal van het ziekenhuis. Dat is vanwege de Covid-maatregelen nu niet mogelijk. Ook de werving op symposia en andere bijeenkomsten ligt stil. Jaarlijks weet het fonds zón 2000 mensen voor een donatie te interesseren, goed voor 50.000 euro per maand. Volgens Van de Riet wordt wel gezocht naar andere manieren om potentiële donateurs te werven, maar is het fonds voorlopig afhankelijk van online aanmeldingen.
Steunen van het St. Antonius Onderzoeksfonds kan hier.

Het hier beschreven onderzoek werd uitgevoerd door Julia de Meij en Saskia van der Erf (SiRM) in samenwerking met Michiel van de Riet (Onderzoeksfonds), Evelien Geertsema en Peter Noordzij (Academie R&D) van het St. Antonius Ziekenhuis.