Nieuwsoverzicht ILD Expertisecentrum

Internationale prijs voor professor Marjolein Drent

Professor Marjolein Drent

Professor Marjolein Drent is wereldwijd de eerste persoon die de Sarcoïdose Crystal Award for Excellence in Research en Clinical Care uitgereikt heeft gekregen. Ze ontvangt deze internationale prijs voor haar verdienste op het gebied van onderzoek en begeleiding van sarcoïdosepatiënten. De prijs werd dit jaar voor het eerst uitgereikt door de Foundation for Sarcoidosis Research (FSR) tijdens een gala in Washington DC op woensdag 24 mei.

De FSR, opgericht in Amerika in 2000, is de internationale organisatie die zich inzet voor meer bewustwording en het verbeteren van de zorg voor sarcoïdosepatiënten. Drent: ,,Ik voel me zeer vereerd en bevoorrecht dat ik ben genomineerd en geselecteerd. Het voelt bijzonder dat ik als niet-Amerikaan, als eerste deze prestigieuze prijs mag ontvangen.”

Trots en dankbaar

“Mijn interesse voor interstitiële longaandoeningen (ILD), waaronder sarcoïdose, werd al gewekt tijdens mijn opleiding tot longarts in het St. Antonius Ziekenhuis ruim dertig jaar geleden, onder leiding van prof. Jules van den Bosch. Sindsdien is er wereldwijd veel vooruitgang geboekt op het gebied van sarcoïdose. Ik heb het voorrecht gehad om in al die jaren kennis te mogen opbouwen en mee te werken aan het verbeteren van de zorg voor sarcoïdosepatiënten. We mogen met recht  trots zijn op de ontwikkeling van multidisciplinaire begeleiding van sarcoïdosepatiënten in Nederland. Ik wil iedereen bedanken die mij hierin heeft gestimuleerd, gesteund en ondersteund: mijn collega’s, promovendi, het St. Antonius Ziekenhuis, in het bijzonder het ILD Expertisecentrum, de universiteit Maastricht en vooral de patiënten voor hun vertrouwen door de jaren heen,” aldus Marjolein Drent.
Bekijk hier de video met haar dankwoord.

Erkenning

Hoewel zij vorig jaar als longarts afscheid nam, is Drent nog altijd verbonden aan het St. Antonius ILD Expertisecentrum als onderzoeker en emeritus hoogleraar aan de Universiteit Maastricht. Het is de tweede internationale prijs die de professor ontvangt binnen één jaar tijd. In september 2022 mocht ze de 'Lifetime Achievement Award' van De European Respiratory Society (ERS) in ontvangst nemen voor haar inzet ten bate van ILD-patiënten wereldwijd.

De toekenning van de Sarcoïdose Crystal Award valt samen met het 45-jarig bestaan van de Sarcoïdose Belangenvereniging Nederland: Sarcoidose.nl. Drent: ,,Ik hoop dat deze erkenning ook in Nederland zijn vruchten afwerpt en leidt tot meer bekendheid, aandacht en begrip voor sarcoïdose in het algemeen en de problemen waar patiënten mee worstelen.”’

Sarcoïdose

Sarcoïdose is een ontstekingachtige aandoening van het afweersysteem. Elk orgaan kan betrokken zijn bij het ziekteproces en tot klachten leiden. De belangrijkste klacht is ernstige vermoeidheid wat tot allerlei beperkingen kan leiden in het dagelijks leven. Patiënten worstelen regelmatig met onbegrip. De oorzaak is nog steeds niet geheel duidelijk. Het heeft te maken met een combinatie van aanleg, blootstelling aan bepaalde stoffen en omstandigheden. Een adequate behandeling is helaas nog niet voorhanden. Het leidt veelal tot fysieke, psychosociale, maatschappelijke, financiële en emotionele problemen. Een multidisciplinaire aanpak met een belangrijke rol voor de patiënt zelf wordt daarom zeer aanbevolen. Er zijn in Nederland een aantal expertisecentra die deze zorg bieden, waaronder het ILD Expertisecentrum van het St. Antonius Ziekenhuis o.l.v. longarts prof. dr. Jan Grutters.