Verpleegkundige vervolgopleidingen

Opleiding tot Medium Care (MC) verpleegkundige

Ben jij toe aan een vervolgstap in jouw verpleegkundige carrière? Misschien is de opleiding tot Medium Care-verpleegkundige wel wat voor jou. In deze opleiding begin je bij de basis en je groeit uit tot een verpleegkundige die hoogcomplexe zorg kan bieden.

Medium Care-verpleegkundige

Bekijk het filmpje over werken als IC/MC-verpleegkundige.

Foto van een studente bij een MC bed.

"Ik heb echt hele leuke begeleiders en geen vraag is voor hen teveel."
- Annabel, student MC-verpleegkundige

Over de opleiding tot Medium Care-verpleegkundige

De opleiding tot MC-verpleegkundige aan de Antonius Academie bestaat uit een mix tussen theorie en praktijk. Voor het praktijkgedeelte werk je minimaal 24 uur in de week in de dynamische omgeving van een Medium Care afdeling (MC). Hier verleen je intensieve zorg aan patiënten die voor een groot deel herstellende zijn na een opname op de Intensive Care. Ook verpleeg je patiënten die bijvoorbeeld op de verpleegafdeling respiratoir insufficiënt zijn geworden of direct via de SEH voor opname op de MC in aanmerking komen. Naast de verpleegtechnische aspecten is er veel aandacht voor revalidatie en psychosociale begeleiding van patiënt en naaste.

Het praktijkgedeelte wissel je af met blokken theorie-onderwijs van een paar dagen op onze Antonius Academie in Utrecht. Door deze combinatie werk je aan de competenties die jij nodig hebt in hoogcomplexe zorgsituaties. Denk hierbij aan vaardigheden zoals klinisch redeneren in acute situaties en het toepassen van de ABCDE-methodiek in verschillende situaties.

Kern EPA's

Binnen de opleiding zijn verschillende leerroutes mogelijk. De eerste stap is altijd het behalen van je BAZ- en kern EPA's. Deze EPA’s zijn voorwaardelijk voor het behalen van het diploma MC-verpleegkundige.

Specifieke EPA's

Als je op een afdeling werkt met een specifieke taakstelling, zorgtaak of een afdeling met een specifieke patiëntencategorie dan kan je je verder bekwamen in de Medium Care. Je kunt je dan aanmelden voor een of meerdere specifieke EPA’s. Voorwaarde is wel dat je je kern EPA's hebt behaald.

EPA-overstijgende leeractiviteit

Het volgen van één EPA-overstijgende leeractiviteit (EOL) is standaard onderdeel van een kernleerroute. Je beslist zelf, in samenspraak met de praktijk, welke EOL wordt gevolgd en waar deze wordt gevolgd. Binnen de Antonius Academie zijn de volgende EOL mogelijk: Kennis & Wetenschap, Maatschappelijk handelen, Leiderschap & Professionaliteit. Bij het inschrijven wordt uitgevraagd welke EOL je gaat volgen.

Praktische informatie over de opleiding

Voor wieVerpleegkundigen met een afgeronde HBO-V, BBL-, BOL- of een inservice-opleiding
Duur13 maanden
Start3x per jaar (bij voldoende deelnemers)
KostenAfhankelijk van gekozen EPA's, zie prijslijst.
WaarSt. Antonius Academie Utrecht
Accreditatie98 accreditatiepunten in het Kwaliteitsregister V&V
StudiebelastingDe theorieopleiding heeft een studiebelasting van 16 tot 20 uur per week. Daarnaast werk je minimaal 24 uur per week in de praktijk
StudiegidsWil je de studiegids ontvangen? Neem dan contact op met de opleider.
Goed om te weten

Om de MC-opleiding te volgen, moet je een BIG-registratie voor verpleegkundige hebben. Je bent tijdens de opleiding in dienst van een ziekenhuis en werkt op een MC-afdeling. Het aantal contracturen varieert per ziekenhuis. Ieder ziekenhuis selecteert zelf de medewerkers die mogen starten met de opleiding.

Reserveren van opleidingsplaatsen

Afdelingen kunnen tot uiterlijk drie maanden vóór de start van de opleiding één of meerdere opleidingsplaatsen reserveren. Als de reservering drie maanden vóór de informatiebijeenkomst niet is omgezet in een inschrijving, vervalt de reservering automatisch.

Een reservering wordt een inschrijving op het moment dat de St. Antonius Academie een digitale aanmelding heeft ontvangen en je bent toegelaten tot de opleiding.

Inschrijven

Ben je enthousiast geworden over de opleiding tot MC-verpleegkundige? Meld je aan voor deze opleiding via onderstaande paarse knop!

Inschrijven

Je ontvangt een bevestiging van je aanmelding. Wij controleren of alle benodigde informatie is ingevuld en of aan alle voorwaarden is voldaan. Zo ja, dan schrijven we je in voor de betreffende opleiding. Jij en je leidinggevende ontvangen hiervan een bevestiging.

De voordelen van een opleiding bij de St. Antonius Academie

Je krijgt les van praktijkexperts.

In kleine groepen met betrokken opleiders.

De opleidingslocatie is ons ziekenhuis in Utrecht Leidsche Rijn, gemakkelijk te bereiken met de bus, trein en auto.

Met veel ruimte voor innovatieve leermethoden en nieuwe technieken.

Je kunt mogelijk vrijstelling krijgen bij andere opleidingstrajecten op basis van eerder behaalde EPA's.

Meer weten?