Veelgestelde vragen Diabetologie
Is er sprake van spoed? Kijk dan op deze pagina om te zien wat u moet doen.
Mijn bloeddrukmeting (RR-meting) is afwijkend. Wat moet ik doen?
Stuur via Mijn Antonius een bericht naar uw behandelaar.
Ik heb bloed laten prikken bij het laboratorium. Mijn bloeduitslagen zijn afwijkend. Wat moet ik doen?
Uw resultaten worden met u besproken in het eerstvolgende consult. U hoeft ons hierover geen bericht via Mijn Antonius te sturen of te bellen.
Als je diabetes hebt, is het belangrijk dat je glucosewaarden stabiel blijven. Om die waarden te meten, kun je een glucosesensor gebruiken: Real Time Continue Glucose Monitoring, ( RT-CGM). Voor wie vergoedt de zorgverzekering de sensor?
- Kinderen onder 18 jaar met diabetes type 1. Bij de 18e verjaardag kan eventueel besloten worden de RT-CGM te continueren.
- Volwassenen met diabetes type 1 die ondanks controles een blijvend hoog HbA1c hebben (> 8% of > 64 mmol/mol).
- Zwangere vrouwen met bestaande diabetes (type 1 en 2).
- Vrouwen met een zwangerschapswens bij een preconceptionele diabetes (type 1 en 2).
- Patiënten met diabetes type 1 die ernstige hypoglykemieën hebben en/
hypoglykemieën niet voelen aankomen (hypo-unawareness).
Vragen over materialen
Waar kan ik diabetesmaterialen bestellen?
Voor diabeteszorg heeft u regelmatig nieuwe materialen nodig. Denk bijvoorbeeld aan naalden voor insulinepennen, glucose-sensoren, infuussets voor insuline-pompen, enzovoorts. Deze kunt u zelf bestellen via de medische groothandel. Daarnaast zijn er zogenaamde ‘service-artikelen’ beschikbaar, zoals bijvoorbeeld extra pleisters voor sensoren.
Sommige van deze producten kunnen in beperkte mate (bijvoorbeeld 1 of 2 keer per jaar) kosteloos besteld worden. In andere gevallen zullen deze producten zelf betaald moeten worden. Ook de medicatie (insuline) kan via de groothandel bezorgd worden, maar dit kan ook via de eigen apotheek geregeld worden.
Diabetologie heeft contact met twee grote medische groothandels: Mediq en Bosman (OneMed). Met beiden kunt u zelf afspreken wanneer de kwarttaalleveringen via de post geleverd kunnen worden.
Mijn diabetesmaterialen zijn op buiten kantooruren. Wat moet ik doen?
Neem contact op met uw medische groothandel (Mediq of OneMed/Bosman).
Ik heb problemen met de glucosesensor, wat moet ik doen?
Overleg met de fabrikant van de sensor (Abbott voor Freestyle Libre, Dexcom voor Dexcom-sensoren, Medtronic voor Guardian-sensoren). Zie hier de telefoonnummers van de fabrikanten:
- Abbott (Freestyle Libre): T 0800 022 88 28
- Medtronic: T 0800 342 23 38
- Dexcom: T 0800 020 19 86.
Mijn glucosemeter is stuk buiten kantooruren. Wat moet ik doen?
Neem contact op met uw medische groothandel (Mediq of OneMed/Bosman).
Mijn pomp is stuk, wat nu?
Neem zo snel mogelijk contact op met de spoedlijn van uw pompleverancier. Kijk hieronder welke pompleverancier u heeft en welk telefoonnummer u moet bellen:
- Medtronic: 0800 - 342 23 38
- Omnipod: 0800 - 022 95 12
- Accu-Chek Insight: 0800 - 022 08 58
- Ypsopump: 0800 - 977 66 33
- Dexcom: 0800 - 020 19 86
- Tandem t:slim: 088 - 250 35 00
- Medtrum: 0499 - 74 50 37
Terwijl u wacht op een vervangende pomp, kunt u bij de maaltijden met een insulinepen kortwerkende insuline spuiten. Alle instellingen voor de nieuwe pomp kunt u vinden door in te loggen in je account op de website van de pompfabrikant. Daar vindt u bijvoorbeeld ook de koolhydraatratio, mocht u deze niet meer weten.
Wat is het nummer van mijn pompfabrikant?
- Medtronic: 0800 - 342 23 38
- Omnipod: 0800 - 022 95 12
- Accu-Chek Insight: 0800 - 022 08 58
- Ypsopump: 0800 - 977 66 33
- Dexcom: 0800 - 020 19 86
- Tandem t:slim: 088 - 250 35 00
- Medtrum: 0499 - 74 50 37
Ik heb een vraag over mijn pomp, sensor of meter en de instellingen qua streefwaarden. Wat moet ik doen?
Stuur via Mijn Antonius een bericht naar de diabetesverpleegkundige.