Nieuwsoverzicht Geboortezorg

St. Antonius Geboortezorg opent nieuw geboortecentrum in Utrecht

Gynaecoloog, zwangere en verloskundige rondom bevalbad St. Antonius Geboortezorg
Verloskundige Janine Lazet, gynaecoloog Michael Kars en zwangere Lana rondom het bevalbad van St. Antonius Geboortezorg

Vrijdag 12 januari wordt in het St. Antonius Ziekenhuis Utrecht het nieuwe geboortecentrum in gebruik genomen. Veilig en in een prettige omgeving bevallen kan vanaf dan op onze locaties in Utrecht en Nieuwegein. Samen met verloskundigenpraktijken, kraamzorgorganisaties uit de regio en jonge (aanstaande) moeders is de laatste jaren gewerkt aan de realisatie van het nieuwe geboortecentrum.

Het nieuwe geboortecentrum heeft 32 comfortabele, sfeervolle gezinssuites. Alle suites hebben een slaapbank voor de partner en eigen sanitaire voorzieningen. De suites waarin bevallingen plaatsvinden, beschikken ook nog over een ligbad en twee kamers hebben een speciaal bevalbad. Bij het ontwerp van het nieuwe centrum is ook de doelgroep betrokken: moeders uit de regio hebben actief meegedacht om de ruimten sfeervol en optimaal functioneel te maken.

Zwangere voor de suite van St. Antonius Geboortezorg

Altijd welkom voor elke bevalling

Bij St. Antonius Geboortezorg is iedereen welkom voor zowel een poliklinische bevalling (met je eigen verloskundige) als een bevalling bij de gynaecoloog. Michael Kars, gynaecoloog: “De verloskundige en de gynaecoloog werken nauw samen. Voordeel is dat 24/7 alle vormen van pijnbestrijding toegediend kunnen worden, een volledig OK-team klaarstaat en ook kinderartsen en kraamverzorgenden altijd beschikbaar zijn”.

Nieuw concept: Family Centered Care

Bij St. Antonius Geboortezorgstaat de zorg voor het totale gezin centraal volgens Kars. “Moeder en kind worden na de bevalling in principe niet meer gescheiden, ook niet als ze extra zorg nodig hebben of het kind bijvoorbeeld in een couveuse moet liggen. Het gezin verblijft samen in een mooie suite waar ook de partner kan blijven slapen, die net als de moeder actief betrokken wordt bij de zorg voor hun pasgeboren kindje.”

Voor te vroeg geboren baby’s of zieke baby’s zijn er suites met speciale voorzieningen waar ouders ook ‘s nachts bij hun baby kunnen blijven. Nu slapen deze baby’s vaak nog apart op de couveuseafdeling.

St. Antonius Woerden voor spreekuren en controles

Zodra het nieuwe geboortecentrum in Utrecht open is, vinden er geen bevallingen meer plaats in het ziekenhuis in Woerden. Zwangere vrouwen kunnen hier nog wel terecht voor spreekuren en controles, onder anderen bij de gynaecoloog, en voor aanvullende onderzoeken.

Voor meer informatie kijk op www.antoniusziekenhuis.nl/geboortezorg