Nieuwsoverzicht Hartcentrum

Patiënt krijgt als eerste nieuwste stent geplaatst

Europese primeur voor St. Antonius Ziekenhuis

Bij een patiënt met een uitstulping van de grote lichaamsslagader (aorta-aneurysma) is in het St. Antonius Ziekenhuis voor het eerst in Europa het nieuwste type stent geplaatst. Door het plaatsen van de stent wordt het bloedvat verstevigd en wordt voorkomen dat de uitstulping scheurt en er een levensbedreigende inwendige bloeding ontstaat. Dergelijke stents bestaan al langer, maar omdat deze nieuwste variant kleiner is, komen meer patiënten met deze aandoening in aanmerking voor plaatsing van de stent via een kleine snede in de lies. Een open operatie is dan niet nodig waardoor de patiënt na de ingreep veel sneller herstelt.

Nieuwste stent

Meer levens redden

Cardiothoracaal chirurg dr. Robin Heijmen plaatste de nieuwe stent onlangs met succes bij een patiënt met een aorta-aneurysma in de borstkas. De vernieuwde stent is gemaakt van een dunner materiaal en heeft een kleinere diameter. Hij heeft daarom ook maar een kleine toegangsweg nodig om geplaatst te worden, bijvoorbeeld via de lies. Dat noemen we ook wel een minimaal invasieve ingreep en dit heeft veel voordelen voor patiënten.

Dr. Robin Heijmen, cardiothoracaal chirurg, verwacht dat de nieuwe stent in de nabije toekomst levensreddend kan zijn:

Robin Heijmen

“Vooral patiënten met een aorta-aneurysma in de borstkas bij wie een ingreep nu nog complex is, krijgen er een nieuwe behandeloptie bij. Datzelfde geldt voor patiënten met steeds terugkerende klachten of bij wie een ingreep acuut nodig is. Zij kunnen straks met behulp van deze stent ook minimaal invasief geholpen worden. De patiënt bij wie ik de stent onlangs heb geplaatst, maakt het overigens uitstekend en is alweer thuis.”

Innovatief

De vernieuwde stent, genaamd Valiant Evo-systeem, is de opvolger van de Valiant Captivia-stent waarmee wereldwijd meer dan 85.000 patiënten zijn behandeld. Deze nieuwe variant heeft naast dunner materiaal en een kleinere diameter ook een verbeterd sluitingsmechanisme, een hoge vormbaarheid, ruimere lengtes voor een betere anatomische aanpassing en een verbeterd ergonomisch plaatsingssysteem.

Internationale studie

Deze innovatieve behandeling in het St. Antonius Ziekenhuis is onderdeel van een internationale studie die door de ontwikkelaar van de stent, Medtronic, wordt gecoördineerd en waaraan 100 patiënten deelnemen in de Verenigde Staten en Europa. De uitkomsten van de studie moeten ertoe leiden dat de stent daadwerkelijk op de markt komt, zodat deze behandeloptie voor meer patiënten over de hele wereld toegankelijk wordt.