Informatie voor kinderen tot en met 12 jaar

Samen beslissen bij de dokter

Voor kinderen tot 12 jaar

Meisje samen met haar moeder bij de dokter

Stel je bent 10 jaar, je moet een beugel en ziet dat absoluut niet zitten. Of je wilt wat aan je flaporen laten doen, maar je ouders vinden dat beslist niet goed.

Samen beslissen bij de dokter

Samen beslissen bij de dokter legt uit wat kinderen volgens de wet wel en niet zelf mogen beslissen en hoe ouders en zorgprofessionals hier mee om moeten gaan.

Als je in het ziekenhuis komt, moeten de zorgverleners jou precies vertellen wat er met je aan de hand is en wat eraan kan worden gedaan. Alleen dan kun je meedenken en samen met je ouders beslissen over mogelijke behandelingen. Dat noemen we het "recht op informatie".

Een dokter mag jou niet zomaar onderzoeken of behandelen. Voor alles wat de dokter doet moet hij/zij toestemming vragen. Als je jonger bent dan 12 jaar, moeten je ouders die toestemming geven.

Ben je tussen de 12 en de 16 jaar? Dan moeten zowel je ouders als jijzelf toestemming geven voor een onderzoek of behandeling.

Ben je 16 jaar of ouder? Dan heb je zelf het recht om te beslissen of je een behandeling wilt of niet. Je ouders mogen daar dan officieel niet meer over meebeslissen. Vaak is het goed om toch ook met je ouders te overleggen, want helemaal alleen een besluit nemen is soms best lastig.

Jouw rechten als patiënt

Er is een speciale wet gemaakt, de WGBO, waarin dat allemaal wordt geregeld. In die wet staat dat je altijd recht hebt op informatie en dat de dokter voor elk onderzoek en voor elke behandeling toestemming moet vragen.

Wil je meer weten?

Wil je weten of je zelf iets te zeggen hebt over wat er gebeurt? Wie beslist er eigenlijk wat het beste voor je is als je ziek bent? Moet er rekening worden gehouden met jouw mening? Op deze illustratie van Stichting Kind & Ziekenhuis vind je alle informatie per leeftijd. Hieronder vind je de illustratie ook.

Kijk ook op www.jadokterneedokter.nl. Deze website is speciaal voor kinderen en jongeren en legt je precies uit hoe het precies zit.

Informatie voor je ouders

Je ouders kunnen meer informatie over dit onderwerp lezen op de pagina “Rechten van minderjarige patiënten".

samen beslissen bij de kinderarts