Word je binnenkort geopereerd?

Fotoverhaal 'Jorn gaat naar het ziekenhuis voor een operatie'

Beeldverhaal voor kinderen tot ongeveer 12 jaar

Jorn gaat naar het ziekenhuis, want hij moet geopereerd worden. Zijn vader gaat ook mee. Jorn laat zien hoe dat gaat.

Jorn wordt geopereerd 7 met vader
1) Voor de operatie moet Jorn samen met zijn ouders goed letten op hoeveel je mag eten of drinken voor de operatie, zodat de anesthesist (slaapdokter) hem goed kan helpen. Daar zijn afspraken over gemaakt:

* Voor baby’s tot 1 jaar mag tot 4 uur voor het tijdstip van de operatie, de laatste melk of borstvoeding gegeven worden.
* Voor kinderen tot 18 jaar oud mag tot 6 uur voor het tijdstip van de opname een licht ontbijt gegeten worden (beschuit met jam en een kop thee)
* Tot het tijdstip van vertrek naar de operatiekamer, mag er nog enkele slokjes appelsap, thee of water gedronken worden. Er mag geen fles meegenomen worden richting de operatie.

Het is heel belangrijk dat je dit aanhoudt, want anders wordt de operatie uitgesteld.
Jorn staat met zijn vader aan de balie op de Kinder- en Jeugafdeling
2) Je meldt je bij de balie op de Kinder- en Jeugdafdeling. Dat is een afdeling voor kinderen van 0- 18 jaar.
Jorn wordt geopereerd 12 met verpleegkundige
3) De verpleegkundige haalt je op en brengt je naar je kamer. Je vader of moeder gaat natuurlijk ook mee.
Jorn wordt geopereerd 15 in bed ziekenhuis
4) Op de kamer krijg je een eigen bed. Misschien is er nog een ander kind op de kamer. Je mag je schone pyjama alvast aantrekken of je krijgt een operatie jasje van het ziekenhuis aan.

Jorn wordt geopereerd 18 verpleegkundige
5) De verpleegkundige vertelt je wat er gaat gebeuren.
Jorn wordt geopereerd 16 met hand
6) Je krijgt een naambandje om je pols. Zo weet iedereen hoe je heet.
zetpil kind operatie ziekenhuis
7) Je krijgt een pil die ervoor zorgt dat je, je beter voelt na de operatie. Je mag kiezen tussen een zetpil, smelttablet of een pilletje met water drinken.
Jorn wordt geopereerd 17 oor
8) De verpleegkundige kijkt of je koorts hebt. Dat doet ze met een oorthermometer. Die kriebelt een beetje en geef een paar piepjes.
Jorn wordt geopereerd 21 speelgoed
9) Je moet soms nog even wachten. Dan kun je nog lekker een tijdje spelen in de speelkamer.
Jorn wordt geopereerd 24 lift
10) De verpleegkundige komt je ophalen als je aan de beurt bent. Je vader of moeder mag met je mee.
Jorn wordt geopereerd met vader
11) Op de operatieafdeling moet je nog even in de wachtruimte blijven. Je vader of moeder trekt een speciaal pak aan en zet een muts op. Jij krijgt ook een muts op.
jorn wordt geopereerd 2 met arts
12) De dokter en de verpleegkundige van de operatieafdeling komen je begroeten.
jorn wordt geopereerd 3 operatiebed
13) Dan rijden ze je met je bed naar de operatiekamer. Je vader of moeder gaat mee.
Jorn wordt geopereerd 6 operatiekamer
14) Dit is de operatiekamer. De mensen hier dragen allemaal een blauw of groen pak. Soms hebben ze een doekje voor hun mond. Dat is omdat alles zo schoon mogelijk moet zijn.
Jorn wordt geopereerd 4 hand
15) In de operatiekamer mag je op een ander bed klimmen. Je krijgt een zacht klemmetje om je vinger. Daardoor kan de dokter zien of het goed met je gaat als je slaapt.
Jorn wordt geopereerd 5 vader
16) Je kunt op twee manieren gaan slapen: met een speciaal kapje wat over je mond en neus komt of met een infuus. Je mag aangeven wat je het fijnste vindt, maar soms is het nodig dat de dokter hierover beslist. Een infuus is een plastic draadje. Je krijgt dan een speciale toverzalf of pleister die je gaat helpen hierbij. Door zowel het infuus als het kapje krijg je een speciale slaap, waardoor je lekker gaat slapen en niets merkt als de dokter je beter gaat maken.
Jorn wordt geopereerd 8 bed
17) Als je wakker wordt, ben je op de uitslaapkamer. Je vader of moeder is bij je. Je bent vast nog een beetje moe. In je arm of je hand zit een plastic draadje. Dat is een infuus. Het lijkt een beetje op een lang rietje. Je hebt het infuus nodig omdat je al heel lang niets gegeten en gedronken hebt.
Jorn wordt geopereerd 9 artsen
18) De verpleegkundige van de kinderafdeling haalt je weer op en brengt jou en je vader of moeder terug naar de Kinder- en Jeugdafdeling.
Jorn wordt geopereerd 19 bed
19) Op je kamer krijg je iets te drinken. Je krijgt ook een ijsje!
Jorn wordt geopereerd 13 bij balie
20) Als je je weer wat beter voelt, mag je weer naar huis. Het kan ook zijn dat de dokter vindt dat je nog een nachtje moet blijven slapen in het ziekenhuis.
​​​

Heb je na het lezen van dit fotoverhaal nog vragen? Bekijk hier welke vragen kinderen stellen aan de Kinderafdeling of bekijk hier het filmpje over Lotje die geopereerd wordt.

Wil je meer weten over slapen in het ziekenhuis? Kijk dan op de pagina over onze Kinder- en Jeugdafdeling.