Informatie voor kinderen tot en met 12 jaar

Fotoverhaal 'Lotje gaat naar de dokter op de polikliniek'

Beeldverhaal voor kinderen tot ongeveer 12 jaar

Lotje gaat binnenkort naar de dokter in het ziekenhuis en haar moeder gaat mee. Jij gaat binnenkort ook naar het ziekenhuis. Je kunt hieronder bij Lotje zien hoe dat allemaal gaat.

Meisje samen met haar moeder bij de centrale receptie in het ziekenhuis
1) Kom je voor het eerst naar het ziekenhuis? Dan moet je je melden bij de centrale receptie om je gegevens te laten checken en een foto te laten maken. Vergeet niet je paspoort of ID kaart mee te nemen.

Informatie voor ouders: Als ziekenhuis moeten we uw kind volgens de wet identificeren met een eigen identiteitsbewijs, ook als uw kind jonger is dan 14 jaar.

Meisje met haar moeder bij de balie in het ziekenhuis
2) Nadat je langs de centrale receptie bent geweest, loop je naar de polikliniek Kindergeneeskunde. Je vader of moeder gaat natuurlijk mee. Jullie melden je bij de balie, hier zit de doktersassistente. Zij helpt jullie verder.
Meisje wordt gewogen op weegschaal door verpleegkundige
3) De doktersassistente gaat je wegen en meten. Kinderen boven de 4 jaar mogen hun kleren aanhouden.
Meisje wacht met haar moeder in de wachtkamer van het ziekenhuis
4) Soms moet je even wachten, dan kun je in de wachtkamer spelen of een boekje lezen.
Dokter haalt meisje samen met haar moeder op uit de wachtkamer
5) De dokter komt je ophalen uit de wachtkamer en neemt jou en je moeder/vader mee naar de spreekkamer
Meisje zit met haar moeder en de dokter aan het bureau
6) De dokter vraagt hoe het met je gaat en waarom je bij de dokter moet komen

Meisje wordt op bed onderzocht door een dokter
7) De dokter gaat je ook even onderzoeken.
Meisje samen met haar moeder bij de dokter
8) De dokter geeft uitleg en misschien heb je medicijnen nodig om ervoor te zorgen dat je je beter gaat voelen.
Meisje met haar moeder bij balie in het ziekenhuis. Moeder geeft recept aan de baliemedewerker
9) Voordat je weggaat maak je (als dat nodig is) een nieuwe afspraak bij de doktersassistente. Daarna ga je samen met je vader of moeder weer naar huis.

Bedankt Lotje, dat we met je mee mochten kijken!

Heb je nog vragen? Kijk eens op deze pagina: Deze vragen stellen kinderen vaak aan de Kinderafdeling.