Patiëntverhalen

Van het Zuwe Hofpoort naar het St. Antonius

'Vriendelijke en goede zorg op beide locaties'

ad-visser

“De vriendelijkheid en de goede zorg die de medewerkers ook echt wíllen verlenen. Dat merk je en dat voel je.” Als Ad Visser uit Harmelen gevraagd wordt naar zijn ervaringen met het St. Antonius Ziekenhuis hoeft hij niet lang na te denken. Hij begon zijn behandeling in het Zuwe Hofpoort in Woerden en krijgt zijn controles vanwege de fusie tussen beide ziekenhuizen tegenwoordig in het St. Antonius in Nieuwegein.

Twee jaar geleden werd bij toeval, tijdens een routinecontrole, een longtumor vastgesteld bij de toen zeventigjarige Ad Visser. “Ik kwam al snel terecht bij dokter Ribbert in het Zuwe Hofpoort”, vertelt hij over zijn behandelend longarts. “Een sympathieke arts. Met gevoel voor humor, iemand die zich kwetsbaar durft op te stellen en die totaal niet autoritair is. Ribbert is menselijk, betrokken en kan heel duidelijk uitleggen hoe zaken ervoor staan.”

Medische molen

Ad Visser kwam na de diagnose terecht in de medische molen. Na de nodige onderzoeken startte hij in het Zuwe Hofpoort met een chemokuur. “Mede op initiatief van dokter Ribbert ben ik ook naar het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis geweest, zodat zij vanaf het begin bij de behandeling betrokken zouden zijn. Die ‘second opinion’ leverde trouwens geen nieuwe feiten op. We zaten met de behandeling op de goede weg.”

Na verloop van tijd werd die behandeling, vanwege de verhuizing van de afdeling, verplaatst van Woerden naar Nieuwegein. “Het is er allemaal groter dan in het Zuwe Hofpoort Ziekenhuis en er zijn duidelijk meer en striktere protocollen. Maar de zorg is goed”, reageert Ad Visser. “Het gaat mij ook om de zorg die je krijgt en de mensen die die zorg verlenen.”

Op dit moment is de tumor onder controle. “Ik krijg nu een maandelijkse onderhoudsbeurt voor wat betreft de chemo en het gaat eigenlijk prima. Hopelijk kunnen we het op deze manier stabiel houden. Ik heb er in ieder geval alle vertrouwen in.”