Nieuwsoverzicht Maag-Darm-Lever (MDL)

Online coach helpt honderden patiënten leven met hun darmaandoening

19 mei: wereld IBD-dag

Miranda van Kouwen (maag, darm lever verpleegkundige) Petra van Boeckel (MDL arts) Voor de banner; links Lotte Weerheim (mdl verpleegkundige) Voor de banner rechts; Marlous Timmermans-Somers (mdl verpleegkundige) Nofel Mahmmod (mdl arts) Shirley de Wit (m

Vandaag is het wereld IBD-dag. Op deze dag vragen we aandacht voor mensen met de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa, de belangrijkste aandoeningen die vallen onder de inflammatory bowel diseases (IBD).

Het St. Antonius Ziekenhuis biedt onder meer zorg voor mensen met deze darmaandoeningen met de inzet van het online programma MijnIBDcoach. Daar maken intussen honderden patiënten gebruik van. Dat helpt hen beter en slimmer om te gaan met hun aandoening. De online coach helpt hen zichzelf doelen te stellen en zo zelf de regie over zijn aandoening en behandeling houden. Daarnaast kan de patiënt via MijnIBDCoach eenvoudig contact opnemen met de verpleegkundige. Door snel en laagdrempelig contact kunnen ziekenhuisopnames voorkomen worden.
Speciaal voor mensen met IBD is er binnen het St. Antonius Ziekenhuis een IBD-team beschikbaar.

Chronische darmontstekingen kunnen ontwrichtend werken op het dagelijks leven van de patiënten. Sporten, studeren of een drukke baan zijn lang niet altijd vanzelfsprekend. De symptomen van deze ziekten (O.a. diarree, vermoeidheid en buikpijn) zijn vaak goed te behandelen, maar genezing is nog niet mogelijk. Patiënten hebben dus hun leven lang te maken met IBD.