Nieuwsoverzicht Maag-Darm-Lever (MDL)

'Val patiënten niet langer lastig met onnodige biopten'

Onderzoek levert mooi voorbeeld van schrappen onzinnige zorg

Bas Weusten en Sanne van Munster

Niet alle zorg, behandelingen en onderzoeken die wij van oudsher onze patiënten geven, dragen bij aan hun gezondheid en welzijn. Soms wijst onderzoek uit dat een behandeling of ingreep die belastend is voor de patiënt eigenlijk best gemist kan worden. Een mooi voorbeeld is de recente uitkomst naar de zin van het afnemen van biopten bij mensen met een zogeheten Barrett slokdarm.

Het standaard wegnemen van stukjes slokdarmweefsel voor onderzoek bij patiënten die zijn behandeld aan een Barrett slokdarm, heeft medisch geen toegevoegde waarde. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 1000 patiënten van onder meer MDL-arts in opleiding Sanne van Munster en prof. dr. Bas Weusten van ons ziekenhuis. Het onderzoek kwam tot stand met steun van het St. Antonius Onderzoeksfonds en is vorige maand gepubliceerd.

Onnodig in spanning

Het is volgens Van Munster een mooi voorbeeld van het belang voortdurend op te letten of gangbare onderzoeken en behandelingen nog wel bijdragen aan de kwaliteit van leven voor de patiënt. Dat bleek hier niet het geval. Afzien van de standaardbiopten belast de patiënt minder, scheelt tijd en kosten bij pathologie en voorkomt dat patiënten onnodig in spanning zitten over de uitslag.

Kern van de bevindingen van Van Munster en Weusten is dat in het afgenomen weefsel zelden of nooit afwijkingen gevonden worden. Zijn die er toch, dan zijn die met door een geoefend oog middels een scopie ook te signaleren. In dat geval kan wel gericht een biopt genomen worden. Ons ziekenhuis is een van de expertcentra op het gebied van de Barrett slokdarm.

Maagzuur

De Barrett slokdarm kenmerkt zich door een afwijkende cellaag in de slokdarm, welke ontstaat door chronische terugvloed van maagzuur in de slokdarm. Bij een beperkt aantal mensen kan in deze afwijkende cellaag onrustige cellen gaan groeien die zich ontwikkelen tot slokdarmkanker. Sinds circa vijftien jaar worden deze onrustige cellen en vroege kankervormen behandeld middels een endoscopische behandeling, waarna het slokdarmweefsel zich doorgaans herstelt en er weer normale cellen terug groeien. Om dat proces te volgen was het nemen van biopten standaard, legt Van Munster Uit. "Inmiddels weten we dus dat daarin nauwelijks fout weefsel gevonden wordt. De meerwaarde ervan is dus beperkt. Ze kosten de patiënten en pathologen extra tijd en leveren onnodige onzekerheid op voor de patiënten."

De uitkomst van het onderzoek is volgens Van Munster inmiddels aanleiding de protocollen te herzien om patiënten niet langer lastig te vallen met de onnodige biopten.