Nieuwsoverzicht Neurologie

St. Antonius mag samen met Amsterdam UMC stamceltransplantatie bieden aan MS-patiënten

Zorginstituut Nederland keurt vergoeding goed

Stephan Frequin en Erwin Hoogervorst
Onze neurologen Erwin Hoogervorst (rechts) en Stephan Frequin zijn nauw betrokken bij de behandeling van MS-patiënten. Foto Marieke de Lorijn

MS-patiënten met een moeilijk behandelbare vorm van hun ziekte komen met onmiddellijke ingang in aanmerking voor stamceltransplantatie. Dat heeft het Zorginstituut Nederland (ZiN) vandaag bekend gemaakt.  Twee ziekenhuizen zijn aangewezen voor het geven van de behandeling: het Amsterdam UMC en het St. Antonius Ziekenhuis.

Stamceltransplantatie wordt voortaan vergoed uit het basispakket van de zorgverzekering voor MS-patiënten met de variant RRMS, waarbij de ziekte zeer actief is, de meest effectieve medicatie niet aanslaat en die in korte tijd achteruitgaan. Het gaat om tien tot twintig mensen per jaar. Bij RRMS wisselen aanvallen en perioden van herstel elkaar af. Afhankelijk van de ernst van de ziekte, worden de aanvallen behandeld met eerste of tweedelijns medicatie. Deze gecombineerde behandelaanpak is zeer effectief en brengt de ziekte tot rust bij een groot deel van de patiënten. Bij een klein deel van de patiënten heeft de hoog-effectieve tweedelijns medicatie onvoldoende effect.

Stamceltransplantatie (AHSCT) kan dan uitkomst brengen. Dit is een intensieve vorm van immunotherapie, met als doel het immuunsysteem af te breken en opnieuw op te bouwen. Stamcellen worden uit het bloed van de patiënt gehaald en vervolgens wordt met chemo-immunotherapie het immuunsysteem vernietigd. Daarna worden de eigen stamcellen teruggeplaatst. Patiënten hebben na stamceltransplantatie minder tot geen ziekte-activiteit. Daarnaast blijkt uit het wetenschappelijk onderzoek dat minder patiënten achteruitgaan in functioneren. Patiënten geven aan een betere kwaliteit van leven te ervaren.

We zijn er klaar voor

Neuroloog van het St. Antonius Ziekenhuis Erwin Hoogervorst is blij dat de stamceltherapie nu vergoed wordt voor de groep patiënten die ondanks intensieve behandeling nog veel last heeft van de ziekte. ,,Als MS-centrum en ziekenhuis zijn wij er trots op dat wij naast het MS-centrum van het Amsterdam UMC, locatie VUmc de stamceltherapie mogen gaan geven. We kijken uit naar de samenwerking met het VUmc om deze behandeling te starten. Als MS-centrum en ziekenhuis zijn wij er samen met de hematologen klaar voor. De afdeling hematologie heeft al veel ervaring met deze behandeling bij een andere groep patiënten."

Het MS centrum van het St Antonius Ziekenhuis is een van de grootste van het land waar circa 1200 mensen behandeld worden. Er werken 2 neurologen met aandachtsgebied MS en 3 MS-verpleegkundigen naast een multidisciplinair team bestaande uit onder meer een revalidatiearts, oogarts, uroloog, fysio-/ergotherapeut en psycholoog.

Commissie

Er komt één centrale commissie die bepaalt of een patiënt voldoet aan de criteria voor stamceltransplantatie. Hierin hebben zorgprofessionals zitting, onder andere neurologen, een hematoloog en een neuroradioloog. Patiënten worden minimaal 5 jaar gevolgd, waarbij het effect van de stamceltransplantatie wordt geregistreerd en geëvalueerd.

Neuroloog Joep Killestein van het Amsterdam UMC zegt namens de Nederlandse Vereniging voor Neurologie (NVN): ,,Samen met de patiëntenvereniging zet de NVN zich in om deze zorg in Nederland vergoed te krijgen. Het besluit van het Zorginstituut is goed nieuws voor mensen met MS. We zijn ervan overtuigd dat stamceltransplantatie een effectieve behandeling is en uitkomst kan bieden aan patiënten bij wie hoog-effectieve MS-medicatie niet aanslaat. Alhoewel het gaat om een kleine groep patiënten die voor stamceltransplantatie in aanmerking komt, is het voor deze groep een belangrijk besluit dat deze behandeling nu ook in Nederland vergoed wordt.”