Nieuwsoverzicht

Meer regie voor patiënten pijncentrum dankzij app

ralph_aarsman_patient_journey_app

Je pijnscore aangeven. Vragenlijsten invullen. Informatie teruglezen over de behandeling. Contact zoeken met de arts. Het kan allemaal met de Patient Journey App voor patiënten die gebruikmaken van neuromodulatie en onder behandeling zijn in het St. Antonius Pijncentrum. “Alles wat je nodig hebt, staat erin. Het is echt heel handig en makkelijk in gebruik”, aldus een enthousiaste Ariadna Doicescu, die de app nu een aantal maanden gebruikt. 

Na een hernia-operatie begonnen de klachten van Ariadna. Een continue zeurende pijn in haar onderbenen. Neuromodulatie, een behandeling waarbij met behulp van een elektrode de zenuwbanen in het ruggenmerg worden beïnvloed, bracht verlichting. Na het plaatsen van de elektrode startte Ariadna met het gebruik van de Patient Journey App. “Ik gebruik de app bijna dagelijks. Ik geef mijn pijnscore door, vul vragenlijsten in over hoe het met mij gaat en zoek informatie op, bijvoorbeeld over hoe je de batterij van de elektrode kunt opladen.” 

Informatie teruglezen

Dat teruglezen van informatie is volgens Ralph Aarsman, als anesthesiemedewerker verbonden aan de Pijnpoli in het St. Antonius Ziekenhuis, echt een uitkomst. “Tijdens een afspraak op de poli overlaad je patiënten met informatie. Uit onderzoek blijkt dat bijna 70 à 80 procent van die informatie niet blijft hangen. Dankzij de app kunnen patiënten thuis nog eens rustig alles nalezen en zijn ze beter geïnformeerd.”

Gericht vragen stellen kan ook. Patiënten sturen via de app hun vraag in, die terechtkomt op een dashboard. “Via dit dashboard geven wij antwoord op hun vragen en we checken ook meteen hoe ze reageren op de neuromodulatie, door hun pijnscore af te lezen.” Dit zorgt ook voor doelgerichtere polibezoeken. “De artsen weten al hoe het met de patiënt is en welke vragen hij of zij heeft.” Iets waar ook Ariadna erg tevreden over is. “Het zorgt ervoor dat je goed voorbereid naar je afspraak in het ziekenhuis toegaat.”

Minder vaak naar ziekenhuis

Dankzij de app worden patiënten meer betrokken bij hun behandeling en krijgen meer regie, wat weer leidt tot een betere kwaliteit van leven. Bovendien vermindert het het aantal bezoekjes aan de poli, maar patiënten staan dankzij de app toch in contact met de arts. In hun eigen omgeving krijgen ze informatie over hun behandeling en geven aan hoe het met hen gaat. “Dit is een stuk gemakkelijker dan wanneer je naar het ziekenhuis moet komen”, aldus Ariadna. “Ik zou niet anders meer willen.” 

De Pijnpoli van het St. Antonius is als een van de grootste pijnbehandelcentra van Nederland het eerste ziekenhuis dat gebruikmaakt van de app, die het ziekenhuis samen met Saluda, fabrikant van de neuromodulatie, ontwikkelde. Vanuit andere ziekenhuizen wordt inmiddels ook interesse getoond. 

Terug naar boven