Al duizend mannen kregen zekerheid met sneldiagnostiek prostaatkanker

Aandacht voor prostaatkanker en andere mannenziekten in 'Movember'

Harm van Melick
Uroloog Harm van Melick

Binnen 36 uur weten of je prostaatkanker hebt of niet. In de afgelopen anderhalf jaar kregen al meer dan duizend mannen in het St. Antonius Ziekenhuis zo snel duidelijkheid. Dat maakt het ziekenhuis bekend bij de start van Movember, de maand waarin aandacht gevraagd wordt voor mannenziekten.

Prostaatkanker is de meest voorkomende kankersoort bij mannen. Jaarlijks krijgen ruim 14.000 mannen in Nederland de diagnose. Ruim de helft is ouder dan 70 jaar, maar toch is ook acht procent van de patiënten jonger dan 50.

Anderhalve dag

In het voorjaar van 2022 startte de afdeling Urologie met de sneldiagnostiek. Patiënten met de verdenking op prostaatkanker kunnen meestal binnen enkele weken terecht. Daarna weten ze binnen anderhalve dag waar ze aan toe zijn. Op de dag van het onderzoek krijgen ze eerst een MRI-scan. Aan de hand daarvan wordt bepaald of het nodig is een stukje weefsel af te nemen voor onderzoek (biopt). Zo ja, dan gebeurt dat nog diezelfde ochtend. De volgende dag al krijgen de patiënten hiervan de uitslag en weten ze of behandeling nodig is. Bij driekwart is een behandeling nodig en bij een kwart kunnen controles afgesproken worden.

De urologen van het St. Antonius, zetten zich continu in om zorgvuldig en snel tot de juiste diagnose te komen bij prostaatkankeronderzoek. ,, Snel duidelijkheid betekent minder stress voor de patiënten. We vragen onze patiënten regelmatig naar hun ervaring en ze zijn allemaal erg positief”, aldus uroloog Harm van Melick.

Niets aan de hand

Dat geldt ook voor Patrick 't Hoen (55): “Ik had klachten, met plassen, en kwam daarvoor bij de huisarts terecht. Ik prikte daar mijn PSA-waarde en die was aan de hoge kant. Toen kwam ik bij het St. Antonius terecht, waar ik een MRI kreeg. Ik kreeg deze MRI in de ochtend en in de middag had ik de uitslag al. Dat dat zo snel ging, was erg fijn. Ik wist snel waar ik aan toe was. Daaruit bleek dat mijn prostaat vergroot is, waar sowieso een grotere PSA-waarde bij past. Dat ik zo snel gerustgesteld kon worden was heel fijn. Nu laat ik elk jaar preventief mijn PSA prikken bij de huisarts.”, aldus ’T Hoen.

Bij twee derde van de patiënten met een verdenking op prostaatkanker blijkt na de MRI-scan niets aan de hand. Bij het overige derde deel wordt een stukje prostaatweefsel afgenomen (biopt) voor onderzoek. 19 procent van die patiënten kan de volgende dag alsnog gerustgesteld worden. Bij 16 procent wordt wel kanker gevonden, maar van een soort waar geen behandeling voor nodig is. Bij de resterende 65 procent is wel behandeling nodig.

Voor een prostaatkankerbehandelingen beschikt het St. Antonius onder meer over twee Da Vinci-operatierobots, waarmee zeer nauwkeurige ingrepen mogelijk zijn. Daarmee is de kans op bijwerkingen en restschade zo klein mogelijk. Ook zijn de urologen van het St. Antonius nauw betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe behandeltechnieken. Zo doen ze samen met urologen van het Radboud MC in Nijmegen onderzoek naar het gericht wegbranden van tumorcellen in de prostaat en experimentele vormen van prostaatechografie.

Samenwerking

Op het gebied van behandeling van prostaatkanker werken de urologen van het St. Antonius Ziekenhuis nauw samen met collega’s van andere ziekenhuizen in Oncomid-verband. Dat is het samenwerkingsverband van de ziekenhuizen in Midden Nederland op het gebied van onderzoek en behandeling van kanker.