App zorgt voor minder bezoekjes aan poli voor reumapatiënten

Jonge man bekijkt app reuma op een mobiele telefoon

Naar verwachting zal als gevolg van vergrijzing het aantal patiënten met reuma de komende jaren fors stijgen. De hoeveelheid zorgverleners zal echter niet in hetzelfde tempo mee stijgen. Onze reumatologen staan daarom voor een uitdaging: alle patiënten de best mogelijke zorg blijven bieden en gelijktijdig ruimte maken voor nieuwe patiënten. Meer regie bij patiënten en de mogelijkheden voor thuismonitoring door middel van een app bieden uitkomst.

“We werken sinds kort met een app waarmee patiënten met reumatoïde artritis (RA) thuis iedere 14 dagen een vragenlijst invullen over hun dagelijks functioneren en de ervaren pijn en hun gezondheid. We kunnen zo de activiteit van de ziekte op afstand monitoren. Op basis van de antwoorden op de vragen kijken we of het nodig is om bij te sturen”, aldus Simone Vreugdenhil, reumatoloog van het St. Antonius Ziekenhuis. “Daarnaast kan de app door middel van een stappenteller ook het looppatroon van de patiënt vastleggen.”

Efficiënter polibezoek

Bijsturen kan vaak met een advies of aanpassing van de therapie op afstand. In sommige gevallen vragen de reumatologen de patiënt om toch langs te komen. En dan is een belangrijk deel van de ziekteinformatie dankzij de app al ingevuld. “Dat maakt dat je je tijdens het gesprek echt kunt focussen op het ervaren probleem. Het aantal bezoeken aan de poli daalt dus niet alleen. De bezoeken die je hebt, zullen efficiënter zijn”, vult Vreugdenhil aan.

En daar zijn patiënten ook blij mee merkt Vreugdenhil. “Je kunt via de app al veel vastleggen zonder dat je daarvoor naar het ziekenhuis moet. Bij de reumatoloog kom je tot veel zinniger gesprekken, omdat je een aantal onderwerpen kunt overslaan. Die details zijn al via de app vastgelegd.”

In het St. Antonius Ziekenhuis zijn 1.373 (2019) patiënten met reumatische klachten, oftewel reumatoïde artritis (RA), onder behandeling. Bij deze chronische aandoening zijn je gewrichten ontstoken en opgezwollen en heb je gedurende een lange periode zorg en medicatie nodig.  De verwachting is dat 50% van hen (687 patiënten) actief gebruik zal maken van Mijn RA-meter, zoals de app heet. Van 44% (609 patiënten) denken we dat het aantal fysieke polibezoeken aan de reumatoloog zal dalen van gemiddeld meer dan 3 per jaar naar 1 per jaar. Het gaat om relatief jonge mensen (de diagnose wordt vaak gesteld voor het 40e levensjaar) die vaak makkelijk met digitale communicatiemiddelen kunnen omgaan.

Meer regie

Naast dat de patiënt thuis gemonitord wordt en dus minder naar het ziekenhuis hoeft te komen, zorgt Mijn RA-meter voor meer zelfregie. Patiënten krijgen meer inzicht en worden meer betrokken bij de behandeling. Daarnaast is het risico op opvlammingen kleiner, omdat de patiënt kleine verslechteringen via de app door kan geven. De reumatologen kunnen dan op afstand adviseren om de medicatie aan te passen.

Mijn RA-meter is ontwikkeld door reumatoloog Wouter Bos van Reade, in samenwerking met softwarebedrijf Brightfish. Meerdere reumatologiepraktijken in Nederland starten de komende tijd met deze app. De werkgroep E-Health van de Nederlandse Vereniging voor Reumatologie is hierbij betrokken.