Apparatuur van St. Antonius Woerden krijgt tweede leven

mc-donatie-stichting-medic

Een vrachtwagen vol oude infuuspompen, bewakingsmonitoren en bloeddrukmeters rijdt het terrein af van St. Antonius Ziekenhuis Woerden. De spullen zijn bestemd voor Stichting Medic, die de apparatuur weer doneert aan ziekenhuizen in ontwikkelingslanden. “Op deze manier krijgen onze overbodige spullen een tweede leven”, aldus Mark Blommestein van de afdeling KFI, die zich bezighoudt met onder andere medische apparatuur.

Als gevolg van het samengaan met het St. Antonius Ziekenhuis was er in het voormalige Zuwe Hofpoort Ziekenhuis aardig wat medische apparatuur ‘over’. “Infuuspompen, bloeddrukmeters, onderzoeksbanken, bewakingsmonitoren”, somt Mark op. “We hebben nog gekeken of we de spullen in Utrecht of Nieuwegein kunnen gebruiken, maar dat is niet het geval. De apparatuur is verouderd of net van een ander merk dan dat we op onze andere locaties gebruiken.”

Maatschappelijk verantwoord

Mark stelde voor om de overbodige spullen te doneren aan Stichting Medic, een vrijwilligersorganisatie die medische apparatuur verzamelt, repareert en doneert aan ziekenhuizen in ontwikkelingslanden. Zo’n tien jaar geleden kwam hij in contact met de stichting. “Ik vind het belangrijk om maatschappelijk verantwoord bezig te zijn en dat past ook goed in het beleid van ons ziekenhuis. Bovendien is het hartstikke zonde om goedwerkende medische apparatuur zomaar weg te gooien.”

In welk ziekenhuis de oude apparatuur van het voormalige Zuwe Hofpoort Ziekenhuis terechtkomt, weet Mark niet precies. “De spullen komen in ieder geval terecht op een plek waar ze de apparatuur goed kunnen gebruiken. In Afrika bijvoorbeeld, of Oost-Europa.” Voordat de apparatuur die kant op gaat, wordt het eerst goed nagekeken en gecontroleerd. “Wij verwijderen zelf uiteraard alle patiëntgegevens en Stichting Medic checkt dat nog een keer. Ook repareren zij eventuele defecten.”

Inzamelen

De vrachtwagen van Medic komt zo’n 2 á 3 keer per jaar bij het St. Antonius Ziekenhuis langs om oude apparatuur op te halen. Wanneer de vrachtwagen weer voor komt rijden, is nog niet bekend. Tot die tijd blijft Mark verouderde spullen inzamelen. “Medische apparatuur die niet meer gebruikt wordt op de afdeling, blijft welkom!”