Bewegen helpt! Dag na hartoperatie uit bed en op dag vijf naar huis

Onderzoek in St. Antonius toont aan: na hartoperatie snel in beweging komen verkort ziekenhuisopname

Patiënt met verpleegkundige

Snel beginnen met bewegen na een bypassoperatie (CABG) heeft een positief effect op het herstel van patiënten. Patiënten kunnen hierdoor sneller veilig naar huis. Dat blijkt uit onderzoek van verpleegkundigen en fysiotherapeuten in het St. Antonius Hartcentrum. Dat is niet alleen fijn voor de patiënt, maar geeft ook ruimte in het ziekenhuis voor andere patiënten.

Op 29 september is het “Wereld Hart Dag” en wordt wereldwijd aandacht gevraagd voor hart- en vaatziekten. Dit jaar staat deze dag in het teken van bewegen. In het St. Antonius weten we dat bewegen goed is voor een voorspoedig herstel na een ingreep. Dit onderzoek toont dat nu ook aan.
Na een operatie aan de kransslagader (bypass-operatie) wordt standaard uitgegaan van vijf tot acht dagen voordat een patiënt voldoende is hersteld om naar huis te gaan. Het viel verpleegkundigen in het St. Antonius Ziekenhuis echter op dat veel patiënten al op de vijfde dag na de operatie met ontslag konden. Reden voor de verpleegkundigen om samen met de fysiotherapeuten te onderzoeken wat de reden hiervan is.

Verpleegkundig onderzoek

Verpleegkundige Grace van Straaten startte samen met fysiotherapeut en bewegingswetenschapper Sandra Verhagen in het St. Antonius het onderzoek. Grace: “Op basis van literatuur en onze eigen ervaringen wisten we al dat vroege mobilisatie een positief effect kan hebben op het herstel van patiënten na een hartoperatie. Bewegen na een operatie is voor ons daarom al langer een belangrijk onderdeel in de zorg voor patiënten na een hartoperatie. Onderzoek om het positieve effect ook echt aan te tonen ontbrak echter. Daarom zijn we samen met de fysiotherapeuten een onderzoek gestart bij patiënten na een operatie aan de kransslagaders (CABG).”
Eén groep patiënten mocht binnen het onderzoek al vanaf dag 1 na de operatie, onder begeleiding van een verpleegkundige of fysiotherapeut, twee keer per dag 20 minuten oefenen om te bewegen van bed naar stoel. Dit in tegenstelling tot de patiëntengroep die volgens het geldende protocol alleen even met de benen uit bed mocht bungelen of helemaal nog niet in beweging kwam.

Snel en veilig naar huis

De patiënten die de oefeningen deden, ontwikkelden een actief beweeggedrag, kregen geen complicaties en waren meer zelfredzaam. 60% van de actieve patiënten kon op dag 4 of 5 na de operatie al naar huis. Terwijl maar 38% van de niet actieve patiënten vroegtijdig naar huis kon.
De conclusie van het onderzoek is dan ook dat snel in beweging komen na deze operatie zorgt voor een significant kortere ziekenhuisopname van bijna één dag.

“Patiënten zelf vinden het soms best even spannend om al zo snel na de operatie oefeningen te doen, zegt Van Straaten. Eenmaal goed herstellende zijn de meesten echter enthousiast en trots op de vorderingen die ze maken. Het geeft ook zelfvertrouwen. De mooiste reactie kreeg ik van een patiënt die zei: “Ik vond het eerst wel een beetje spannend om al zo snel in beweging te komen, maar ben nu super trots!”

Snel bewegen nu standaard in protocol

Het ziekenhuis heeft op basis van de resultaten uit dit onderzoek het protocol voor bewegen na deze operatie aangepast. Inmiddels is ook een vervolgonderzoek gestart voor patiënten na een operatie aan de hartklep. Zo kunnen steeds meer patiënten na een hartoperatie snel en veilig weer naar huis. Meer weten over het onderzoek? Via deze link kunt u het lezen. Cordiaal-2022-02-Vroegtijdig-mobiliseren_LR.pdf (nvhvv.nl)