Nieuwsoverzicht

Koning bezoekt het St. Antonius op 15 december

locatie utrecht

Zijne Majesteit de Koning brengt vrijdagmiddag 15 december een werkbezoek aan het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht. Het werkbezoek staat in het teken van de toekomst van de zorg. Koning Willem-Alexander gaat tijdens het bezoek in gesprek met onze zorgverleners over digitale zorgontwikkelingen en hoe het St. Antonius Ziekenhuis de zorgtransformatie inricht.  

Het St. Antonius is een Santeon ziekenhuis. Santeon is een groep van zeven topklinische ziekenhuizen verspreid over Nederland die samenwerken om de zorg aantoonbaar te verbeteren. Samen met de andere Santeon ziekenhuizen werkt het St. Antonius op diverse manieren aan zorg thuis of dicht bij de patiënt. Een voorbeeld hiervan is de digitale zorginnovatie ‘Zorg bij jou’.

De koning brengt een bezoek aan het medisch servicecentrum. Verpleegkundigen en artsen monitoren patiënten vanuit dit servicecentrum en leveren passende, virtuele patiëntenzorg thuis. Patiënten kunnen via een digitale omgeving informatie inzien, zelf gegevens toevoegen en contact opnemen met het medisch servicecentrum. Zo krijgen ze meer inzicht in en regie over hun eigen gezondheid thuis. Voor ‘Zorg bij jou’ wordt ook nauw samengewerkt met zorgverzekeraars en digitale zorgleveranciers.

Tijdens het bezoek komen ook andere inspirerende praktijkvoorbeelden aan de orde die bijdragen aan de benodigde veranderingen in de zorg. Zo bedachten verpleegkundigen in het St. Antonius originele oplossingen om de zorg zo te organiseren dat verpleegkundigen meer tijd hebben voor de patiënt, terwijl het werkplezier en de kwaliteit van zorg verbeteren. Dit doen zij door anders te kijken naar de rol- en werkverdeling tussen verpleegkundigen, door de inzet van digitale middelen en door het betrekken van familie bij de zorg. De koning gaat daarover in gesprek met de zorgverleners en bezoekt een van de verpleegafdelingen waar een pilot gestart is.  

Tot slot leert koning Willem-Alexander op de Spoedeisende Hulp over Virtual Fracture Care. Daarbij kunnen patiënten met een app thuis zelf aan hun herstel werken. Ook is er een telefonische hulplijn, de Breuklijn, voor als er toch vragen of problemen zijn. Zo hoeven patiënten met een relatief simpele breuk niet meer voor nacontrole naar het ziekenhuis.

Het bezoek wordt afgesloten met een gesprek over de maatschappelijke uitdagingen om de zorg ook in de toekomst toegankelijk, betaalbaar en van voldoende kwaliteit te laten zijn. Bij dit gesprek sluiten naast zorgverleners ook zorgverzekeraars en de aantredend bestuurder van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) aan. 

Terug naar boven