Marc Koster nieuwe bestuurder St. Antonius Ziekenhuis

'Iets toevoegen aan de zorg, daar krijg ik energie van'

Marc Koster

Marc Koster (57) volgt begin januari Dirk de Kruif op als CFO van het St. Antonius Ziekenhuis.

Koster is politicoloog en bedrijfseconoom en verdiepte zich onder meer aan de Harvard Universiteit in waardegedreven zorg. Op dit moment is hij directeur Strategie & Innovatie van Amsterdam UMC. Vijf jaar geleden bereidde hij de fusie voor van het AMC en het VU Medisch Centrum. Daarvoor was hij onder meer werkzaam bij het LUMC, het ministerie van Binnenlandse Zaken en PWC Consulting.

Strategie en innovatie

Vooral de niet strikt financieel georiënteerde invulling van de CFO-functie bij het St. Antonius noemt Koster aantrekkelijk. ,,Ik ben van huis uit financieel 'getraind', dat is mijn vak, maar ik vind de strategie & innovatiekant zoals ik die ook de afgelopen jaren in Amsterdam UMC heb mogen doen, echt iets toevoegen aan mijn werk in de zorg. Daar krijg ik als persoon en professional veel energie van. Mij vallen een paar woorden op die steeds terugkomen in gesprekken en die kennelijk bij St. Antonius passen, namelijk: het samen doen, betrokkenheid bij elkaar en de ambitie om de zorg continu te verbeteren. Daarbij voel ik me helemaal thuis.”

Voorzitter prof. dr. Huib Pols van de Raad van Toezicht is verheugd met de komst van Marc Koster. ,,Hij is met zijn ervaring en brede expertise op financieel en ander terrein een mooie aanvulling op onze Raad van Bestuur.”