Medewerkers St. Antonius aan de slag in Suriname

team-stantonius-naar-suriname

Op vrijdagochtend stappen vier zorgmedewerkers van het St. Antonius op het vliegtuig naar Suriname. Internist-intensivist Arend Jan Meinders, IC-verpleegkundigen Maaike Stout en Ikram Cardinaal en arts-assistent Cynthia Frima maken deel uit van het Nederlands medisch team dat de komende twee weken met 22 mensen in Suriname ondersteuning gaat bieden in de strijd tegen Corona.

Terwijl in Nederland het aantal besmettingen en coronapatiënten in ziekenhuizen daalt, kampt Suriname met volle IC’s en groot een tekort aan bedden, medicijnen, zuurstof verpleegkundigen en vaccins. In de ziekenhuizen is sprake van code zwart. Artsen moeten kiezen welke patiënten ze kunnen opnemen en welke niet.

Tien maanden geleden was Arend Jan ook al in Suriname om te helpen. “Ik wist al dat de situatie steeds schrijnender werd daar. Toen ik hoorde dat er weer een medisch team vanuit Nederland naartoe zou gaan, heb ik geen moment getwijfeld. Je voelt dat je moet gaan. Alleen wanneer we Corona over de hele wereld aanpakken, krijgen we het virus onder controle. De druk op onze IC is nu minder groot, collega's staan achter ons en de roosters voor de komende weken zijn rond, dat maakt ook dat het mogelijk is dat we gaan.”

Arend Jan, Maaike, Ikram en Cynthia gaan in Suriname meehelpen in de zorg en ook met het hele team kijken naar wat er allemaal nodig is. Voorbereidingen treffen voor de volgende teams die gaan. Over twee weken komen ze terug en dragen ze het stokje over aan het volgende team.