Minister Pia Dijkstra onder indruk bij werkbezoek aan St. Antonius

Pleidooi voor eenvoudiger data-uitwisseling voor medisch onderzoek

Dijkstra spreekt patiënt
Demissionair minister Pia Dijkstra praat met patiënt Joop Ossendorp.

Demissionair minister van Medische Zorg Pia Dijkstra was vanmiddag te gast in ons ziekenhuis in Utrecht. Ze liet zich bijpraten over het belang van het kunnen delen van patiëntgegevens voor medisch onderzoek.

De Tweede Kamer debatteert binnenkort over een voorstel om gegevens gemakkelijker beschikbaar te maken voor wetenschappelijk onderzoek. Vanwege de uitgebreide privacyrichtlijnen kunnen onderzoekers nu moeilijk onderzoeksgegevens met elkaar delen terwijl ze van grote waarde zijn voor onderzoek.

Goudmijn

Minister Dijkstra op 4C

Onderzoekers, promovendi en traumachirurg Detlef van der Velde van het Centrum voor Traumageriatrie van het St. Antonius Ziekenhuis lieten met verschillende voorbeelden de waarde van die data zien. Post doctoraal onderzoeker Henk-Jan Schuijt onderstreepte het belang van soepele data-uitwisseling: “Kwaliteitsregistraties zijn heel belangrijk om te kunnen meten en verbeteren. Als we die gegevens makkelijker tussen ziekenhuizen kunnen uitwisselen, levert dat een goudmijn aan informatie op. Daarmee kunnen we de kwaliteit van zorg verbeteren en beter samen met de patiënt beslissen over welke zorg het beste bij hem of haar past."

Gebroken heup

Een voorbeeld is het wel of niet opereren van een gebroken heup bij kwetsbare ouderen. Van kwetsbare ouderen die worden geopereerd aan een gebroken heup overlijdt 30% binnen een jaar na de operatie. Van der Velde: “Met behulp van kwaliteitsregistraties kunnen we hun gegevens goed vergelijken en de risico’s beter inschatten. Op basis hiervan kunnen we ook beter met patiënten bespreken of een operatie de beste optie voor hen is. Bij de moeilijke gesprekken daarover helpt de beschikbaarheid van gegevens over patiënten die eerder de keuze maakten wel of niet te opereren. Het draait namelijk om kwaliteit van leven en om passende zorg.” Om dat te kunnen bieden, is de uitwisseling van data van groot belang, begreep Dijkstra.

Tijdwinst

Werkbezoek minister Dijkstra
Demissionair minister Pia Dijkstra luistert naar verpleegkundige Maryse Menninga.

Daarnaast levert een soepeler regeling voor data-uitwisseling voor medisch onderzoek een hoop tijdwinst op voor onderzoekers. Geneeskundestudent Tim Schiepers: ,,Ik ben een half jaar bezig met het verzamelen van data, voordat ik met het eigenlijke onderzoek kan beginnen''. De minister zei zijn ergernis te begrijpen want, zo reageerde ze: ,,Mijn zoon liep tijdens zijn studie hier ook al tegenaan. Dijkstra gaf in haar dankwoord aan dat het goed is tijdens de debatten in Den Haag de dagelijkse praktijk helder voor ogen te hebben. ,,Jullie zijn ons favoriete voorbeeld."